بلاگ
معافیت مالیاتی

اگر قصد دارید کسب و کار تازه‌ای راه‌اندازید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا با هرآنچه که باید درباره شرکت‌های معاف از مالیات، قوانین معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس، جدول مشاغل معاف از مالیات و… بدانید، بیش‌تر آشنا شوید؟

مشاغل معاف از مالیات

بر اساس بند “الف” تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ سقف معافیت مالیاتی بر مشاغل ۲۱۶ میلیون ریال تعیین شده است، به این معنا که اشخاصی که درآمد سالیانه‌ی آن‌ها کم‌تر از این مقدار باشد مشمول معافیت از مالیات هستند. در ادامه فعالیت‌ها و شرکت‌های معاف از مالیات را با هم بررسی می‌کنیم.

درآمد ابرازی ناشی ازفعالیت‌های تولیدی و معدنیِ اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و همچنین درآمد ناشی از مراکز خدماتی از جمله بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری برای اشخاص حقوقی، از تاریخ آغاز فعالیت به مدت پنج سال با نرخ صفر مالیاتی محاسبه می‌شود و در صورتی که که فعالیت‌های فوق در مناطق محروم انجام شود تا ۱۰ سال مشمول محاسبه با نرخ صفر مالیاتی است.

در نهایت شرط برخورداری از معافیت از مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق آزاد یا سایر نقاط کشور، تکمیل به موقع اظهارنامه مالیاتی است. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه وحساب سود و زیان طبق نمونه‌ای است که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه می‌شود.

در نهایت کلیه‌ی تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، در صورتی که به صورت پیمانی مشغول به کار باشند، مشمول معافیت از مالیات می‌شوند.

چه شرکتهایی از مالیات معاف هستند؟

همچنین شرکت‌های تعاونی شامل: شرکت‌های تعاونی مصرف مخصوص کارکنان موسسات دولتی، شرکت‌های تعاونی مسکن مخصوص کارکنان  موسسات دولتی، شرکت‌های تعاونی مصرف مخصوص کارکنان موسسات غیر دولتی، شرکت‌های تعاونی حوزه صیادان، شرکت‌های تعاونی مخصوص دانشجویان و… از پرداخت مالیات معاف هستند.

معافیت مالیاتی سال اول چیست؟

معافیت مالیاتی سال اول، موردی است که گاهی تعبیر نادرست از آن میان مؤدیان مالیاتی، عواقب جبران ناپذیری را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. بر طبق قوانین مالیاتی کشور، کلیه‌ی شرکت‌ها موظفند از سال اول تاسیس اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را تسلیم نمایند. حالا اگر فعالیت یک شرکت تازه تاسیس در سال اول کم باشد، می‌تواند مشمول قوانین معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس شود.

بنابراین معافیت مالیاتی سال اول بسته به نوع فعالیت و درآمد شرکت دارد.

معافیت مالیات سال اول - قوانین معافیت مالیاتی در شرکت های تازه تاسیس

انواع مالیات برای شرکت تازه ثبت شده

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، بسیاری از شرکت‌ها مشمول معافیت از مالیات هستند و در اصطلاح به آن‌ها شرکت‌های معاف از مالیات می‌گویند. اما اگر بخواهید اقدام به تاسیس شرکت کنید، مشمول مالیات‌هایی خواهید شد که در ادامه بعضی از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع مالیات برای یک شرکت تازه ثبت شده، مطابق ماده ۱۰۵ ق م م شامل مالیات بر عملکرد است. همچنین شرکت‌های تازه تاسیس در بعضی از موارد وظیفه‌ی کسر و پرداخت را برعهده دارند، به این معنا که این نوع مالیات از درآمد آن‌ها نیست، بلکه وظیفه‌ی کسر و پرداخت آن را برعهده دارند، مثلا در رابطه با اجاره‌ی پرداختی، مالک شرکت تازه تاسیس تنها مبلغ مالیات مالک را از اجاره‌ی ملک کسر و به دارایی پرداخت می‌کند. در رابطه با حقوق کارمندان نیز همین اتفاق صادق است.

در ادامه‌ی بررسی انواع مالیات برای یک شرکت تازه ثبت شده، به ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌رسیم. بر همین اساس اگر فعالیت شما مطابق این ماده باشد یا از جمله شرکت‌های معاف از مالیات باشید یا هنور فراخوان نداده باشد، مشمول نظام ارزش افزوده هم می‌شوید.

نحوه محاسبه مالیات شرکت تازه تأسیس

همچنین در ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده، شرکت‌های تازه تاسیس موظفند، ظرف دو ماه از تاریخ تاسیس، نیم در هزار سرمایه‌ی اصلی خود را به عنوان حق تمبر سهام و سهم الشرکه، پرداخت نمایند.

گام بعدی در نحوه محاسبه مالیات شرکت تازه تاسیس، تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی سال اول است. توجه داشته باشید حتی اگر در سال اول، فعالیت نداشتید، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایید تا بعدها مشمول جریمه‌های هنگفت نشوید و بتوانید از قوانین معافیت از مالیات استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که کلیه‌ی شرکت‌ها باید اظهارنامه‌های فصلی مالیات بر ارزش افزوده را در موعد مقرر تسلیم نمایند.

شرکت های تازه تاسیس - قوانین معافیت مالیاتی در شرکت های تازه تاسیس

معافیت مالیاتی شرکت های تازه تأسیس

پرداخت مالیات برای بسیاری از شرکت‌ها در ابتدای تاسیس چالش بسیار بزرگی است. پیش از این نیز نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات شرکت‌های تازه تاسیس را با هم بررسی کردیم. اما آیا می‌دانید بعضی از شرکت‌های تازه تاسیس مشمول معافیت از مالیات هستند؟

معافیت مالیاتی شرکت‌های تازه تاسیس شامل: واحدهای تولیدی صنفی حقوقی است. این واحدها به مدت پنج سال مشمول قوانین معافیت از مالیات هستند و در صورتی که در مناطق محروم مشغول به فعالیت شوند می‌توانند به مدت ده سال از قوانین معافیت از مالیات بهره مند شوند.

ثبت حسابداری شرکت های تازه تاسیس

پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا نسبت به ثبت‌های حسابداری شرکت‌های تازه تاسیس، وسواس و توجه بیش‌تری نشان دهید تا در پایان سال از سوی ممیزهای مالیاتی دچار مشکل نشوید. اما چگونه؟ پیشنهاد ما کمک گرفتن از حسابدارهای مجرب با قابلیت تنظیم حرفه‌ای دفاتر قانونی است.

بر اساس قوانین مالیاتی کشور، تنظیم دفاتر قانونی پلمپ شده برای کلیه‌ی شرکت‌ها اعم از جدید و قدیمی لازم و ضروری است. دفاتر قانونی پلمپ شده شامل هزینه‌های سالانه‌ی شرکت است که با توجه با استانداردهای حسابداری ثبت و پلمپ می‌شود و در پایان سال برای تعیین مالیات در اختیار ممیزین مالیاتی قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید در صورتی که دفاتر، از سوی ممیزین مالیاتی رد شوند، عواقب بسیاری برای شرکت ایجاد می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایجاد مشکل در معافیت از مالیات اشاره کرد؛ بنابراین با تنظیم حرفه‌ای ثبت‌های حسابداری شرکت‌های تازه تاسیس، می‌توانید از خطرات احتمالی در امان بمانید.

نرم افزار ثبت اسناد حسابداری

شرکت های تازه تأسیس می توانند برای ثبت و مدیریت و گزارش امور مالی و حسابداری خود از نرم افزارهای مالی و حسابداری مانند نرم افزار مالی تحت وب پایدار استفاده کرده و مانند شکل فوق، اسناد حسابداری خود را ثبت نمایند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با قوانین مالیات در زمینه شرکت‌های تازه تاسیس و مشاغل گوناگون آشنا کنیم. امیدواریم با طی کلیه‌ی مراحل قانونی بتوانید از قوانین معافیت از مالیات بهره مند شوید.

 در پایان بازهم تاکید می‌کنیم حتی اگر شرکت تازه تاسیس شما در سال اول فعالیت چندانی نداشته، نسبت به تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی اقدام کنید تا بعدها بتوانید از قوانین تشویقی و معافیت از مالیات بهره مند شوید.

پایا افزار، پیشرو در نرم افزارهای مالی و حسابداری

۱/۵ - (۱ امتیاز)

آیا این مطلب مفید بود؟

[wp_ulike]

یک پاسخ

ما در شبکه های اجتماعی

داغ ترین ها

سبد خرید