درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دانش حسابداری یک دانش گسترده و فراگیر در سطح جامعه است که بسیاری از افراد نیاز به یادگیری آن برای شفاف‌سازی حساب کسب و کار خود دارند. در این مطلب در مورد نقش حسابداری بازرگانی در حسابرسی و ارائه گردش نقدینگی و تنظیم تراز مالی شرکت صحبت می‌کنیم.

حسابداری بازرگانی

اصطلاحا زبان تجارت، حسابداری است. حسابداری وظیفه‌ی تهیه گزارش‌های مالی برای شفاف‌سازی اتفاقات افتاده در یک کسب و کار یا شرکت را دارد تا به سهامداران و مالکان اطلاعات دقیق مالی بدهد.

یک حسابدار بازرگانی باید با انواع مکاتبات اداری، ثبت و بایگانی سندها، نحوه کار با ماشین‌های اداری، تنظیم گزارش و سندهای مالی، شیوه انجام امور بانکی، قوانین مالیاتی و بیمه ای، بورس و اوراق بهادار، قوانین گمرک، کنترل امور مالی، حسابداری معاملات ارزی، قوانین تجارت ایران و چند کشور مهم و … بصورت کامل آشنا باشد.

وظایف حسابدار بازرگانی

بخشی از وظایف یک حسابدار بازرگانی بصورت عمومی برای تمامی کسب و کارها قابلیت اجرا دارد اما بخشی از آن با توجه به نوع شرکتی که در آن حسابدار مشغول به کار است و اندازه آن متفاوت است. همچنین با توجه به میزان تجربه و تخصص یک حسابدار و درجه آن ( کمک حسابدار، حسابدار، حسابدار ارشد) وظایف فرق می‌کند. در ادامه بصورت تخصصی چند مورد از وظایف یک حسابدار بازرگانی را بررسی خواهیم کرد.

تهیه صورت‌های مالی

یک حسابدار وظیفه دارد که صورت‌های مالی یک سازمان را بصورت منظم و دقیق تهیه نماید. صورت‌های مالی عبارت اند از:

✅ اطلاعات مالی سازمان

دارایی‌های سازمان و شرایط آن‌ها

بدهی‌های سازمان

این اطلاعات باید بصورت خلاصه و طبقه بندی شده آماده باشد.

حسابداری بازرگانی در تهیه سود و زیان شرکت

تهیه سود و زیان یک سازمان و شرکت، وظیفه حسابدار است و حداقل اطلاعاتی که در تنظیم سند حسابداری باید وجود داشته باشد عبارت است از میزان فروش خالص، بهای تمام شده کالای فروخته شده، میزان سود یا زیان، میزان هزینه‌های عملیاتی.

سود و زیان شرکت یکی از مهم‌ترین سند‌های مالی است که به مالکان و سهام‌داران یک شرکت اطلاعات مهمی می‌دهد.

تنظیم ترازنامه مالی

ارزش خالص یک شرکت را می‌توان در ترازنامه مالی آن شرکت جست و جو کرد. در ترازنامه معمولا اطلاعاتی از قبیل میزان دارایی و میزان بدهی وجود دارد.

صورت گردش نقدینگی شرکت

در صورت‌های جریان نقدی شرکت در ایران 5 واحد مجزا وجود دارد. هر یک از این واحدها به فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین بودجه یک شرکت اشاره می‌کند.

این صورت حسابداری برای کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند به شدت مهم است. مثبت بودن یا منفی بودن نقدینگی شرکت منجر به تصمیم‌های اساسی مالکان برای انجام کار می‌شود.

گردش نقدینگی

 

بیشتر بخوانیم : نرم افزار مدیریت ارتباط  با مشتریان

 

صورت سود و زیان جامع شرکت

از این صورت حسابداری برای ارائه کلیه درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده در طول یک دوره استفاده می‌کنند. این صورت حسابداری برای تصمیم گیرندگان اصلی شرکت یا سازمان به شدت مهم است زیرا در روند کاهش یا افزایش سرمایه تاثیر مستقیمی دارد و باید بصورت دقیق و جامع تهیه شود.

صورت سود و زیان جامع شرکت معمولا دارای اطلاعاتی از قبیل درآمد‌ها و هزینه ها، میزان تغییر ارزش دارایی و بدهی ها، درآمد‌ها و هزینه‌های کارکنان و سهامداران است.

وظایف حسابدار در شرکت‌های بازرگانی

یک حسابدار در شرکت‌های بازرگانی وظایف زیادی دارد از جمله :

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برای بازرگانی

نرم افزار‌های حسابداری برای هدف کنترل و مدیریت هوشمند درآمد و هزینه طراحی و توسعه داده شده اند. هر کسب و کار و شیوه کسب درآمدی می‌تواند یک نرم افزار حسابداری داشته باشد.

روزانه بر تعداد این نرم افزارها افزوده می‌شود و این سوال برای صاحبان کسب و کارها به وجود می‌آید که باید از کدام نرم افزار کنترل و مدیریت درآمد و هزینه خود استفاده کنند.ما در اینجا نرم افزار حسابداری تحت وب پایدار را معرفی می کنیم.

 

بیشتر بخوانیم : نرم افزار اتوماسیون اداری

حسابداری بازرگانی با نرم افزار

نرم افزار پایدار، با قابلیت ثبت اطلاعات ارزی در خرید و فروش و بازرگانی

نرم افزارهای حسابداری مزیت زیادی برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند. اگر بخواهیم بصورت خلاصه تیتر این مزیت‌ها را بگوییم عبارت اند از:

تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی

در این مقاله کوتاه فضای شرح کامل این تفاوت‌های بنیادین به صورت جزئی نیست اما در ادامه شما را به صورت تیتروار و خلاصه با تفاوت‌های اصلی حسابداری بازرگانی و دولتی آشنا می‌کنیم.

  1. تفاوت در مقصد و هدف سازمان‌های دولتی و بازرگانی
  2. تفاوت در نوع حساب‌ها و صورت‌های حسابداری در سازمان‌های دولتی و بازرگانی
  3. اولویت قرار دادن اجزرای قانون در حسابداری‌های دولتی بر خلاف حسابداری‌های بازرگانی
  4. نیاز به تهیه، کنترل و مدیریت بودجه در حسابداری‌های دولتی برخلاف حسابداری‌های بازرگانی
  5. نیاز به نگه داری حساب‌های مستقل در حسابداری‌های دولتی برخلاف حسابداری بازرگانی
  6. تفاوت بنیادین در شیوه ثبت دارایی در سازمان‌های دولتی و بازرگانی
  7. تفاوت اساسی در مبانی حسابداری سازمان‌های دولتی و بازرگانی

مجموعه نرم افزار مالی و حسابداری پایا افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.