بلاگ
صورت سود و زیان جامع

طبق تعریف ارائه شده در استاندارهای مالی حسابداری آمریکا سود و زیان جامع شامل تغییر در دارایی­ های یک واحد تجاری در نتیجه انجام معاملات است. در این صورت تمام درآمدها و هزینه ­هایی که در یک دوره مالی شناسایی شده به تفکیک نوشته می­شوند اعم از اینکه این هزینه یا درآمد تحقق یافته باشد یا خیر.

به طور کلی صورت سود و زیان جامع نشان دهنده  مواردی مانند سود و زیان خالص دوره طبق صورت سود و زیان، درآمدها و هزینه­ های شناسایی شده اعم از اینکه تحقق یافته یا نیافته باشند می­شود. از آنجایی که ملاک تصمیم­ گیری اقتصادی افراد ذینفع و پیش­بینی سودها و جریان­ های نقدی در آینده، مطالعه صورت­ های مالی تهیه شده توسط بنگاه اقتصادی است ضرورت دارد تا در تهیه صورت سود و زیان جامع تمام درآمد و هزینه­ های شناسایی شده طی دوره مورد توجه قرار گیرد. البته صورت سود و زیان جامع به ارزیابی عملکرد مدیران در دوره مالی کمک چندانی نمی­کند.

لزوم تحلیل صورت سود و زیان

هدف از تشکیل یک بنگاه اقتصادی کسب درآمد است. برای اینکه بفهمیم آیا بنگاه اقتصادی به این هدف رسیده یا خیر نیاز به بررسی مستمر میزان درآمد و هزینه آن است. ارائه صورت وضعیت ­های ماهانه، فصلی و سالانه به مدیران، آنها را از وضعیت بنگاه تجاری آگاه می نماید.

همچنین تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران برای تصمیم­ گیری و تجزیه و تحلیل فعالیت اقتصادی بنگاه، نیاز به دریافت اطلاعات دقیق از نتیجه فعالیت­ های بنگاه­های تجاری دارند. که این امر از طریق ارائه صورت­های مالی به طور منظم محقق می­شود. یکی از مهمترین این صورت­های مالی صورت سود و زیان جامع است که نشان دهنده در آمدها و هزینه ­های یک بنگاه در دوره مالی تعیین شده است.

هزینه و درآمد در صورت سود و زیان

فعالیت بنگاه اقتصادی برای اینکه منجر به کسب سود شود نیازمند شناخت و تعریف درست هزینه و درآمد است. با شناخت درست و به موقع هزینه­ ها می­توان در صورت نیاز آنها را کاهش داد تا به دنبال آن سود افزایش یابد و همینطور درآمدهایی که طبق پیش بینی به دست نیامده است را بررسی نمود و علت آن را پیدا کرد.

البته سود جامع مفهوم جدیدی نیست تغییر در سرمایه یک موسسه تجاری در نتیجه انجام فعالیت­های اقتصادی و نه سرمایه ­گذاری صاحبان آن سود نامیده می­شود. در طی یک دوره مالی صورت­های مالی زیادی جهت شفاف ­سازی فعالیت ­های اقتصادی یک بنگاه ارائه می­شود که هر کدام جایگاه خود را دارد. یکی از مهمترین و جدیدترین این صورت­های مالی، صورت سود و زیان جامع است که اطلاعات کاملی به مدیران و تحلیلگران ارائه می­نماید.

ShahreMohtava.com 1 - نحوه تهیه صورت سود و زیان جامع

 

بیشتر بخوانیم : اتوماسیون اداری و bpms 

تهیه صورت سود و زیان جامع

بهترین شکل ارائه صورت سود و زیان جامع طبق استاندارد حسابداری شماره ۶ است. همانطور که اشاره شد صورت سود و زیان جامع شامل تمام هزینه و درآمدهای دوره اعم از تحقق یافته و تحقق نیافته است به همین دلیل سود و زیان دوره به عنوان اولین مورد در صورت سود و زیان جامع ثبت می­شود.

 بعد از سود یا زیان دوره درآمد و هزینه‌های تحقق نیافته حاصل از تغییر ارزش دارایی ­ها و یا بدهی­ های واحد تجاری که به حقوق صاحبان سرمایه منظور می­شود قرار می­گیرد. بعد از آن سایر مواردی که طبق استانداردهای حسابداری به حساب صاحبان بنگاه منظور می­شود مانند تفاوت تسعیر ارز نوشته می­شوند.

به عبارتی می توان گفت صورت سود و زیان جامع از سود یا زیان خالص دوره به همراه حقوقی که به حساب صاحبان سهام منظور می­شود، تشکیل شده است. می توان گفت صورت سود و زیان جامع ترکیبی از صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ترازنامه است، به عبارتی برای تهیه صورت سود و زیان جامع نیازی به تهیه اطلاعات جدید نیست و می توان از اطلاعات گرفته شده برای سایر صورت­ های مالی استفاده کرد.

Income statement - نحوه تهیه صورت سود و زیان جامع
فرم خام صورت سود و زیان شرکت بازرگانی

در صورتی که یک بنگاه اقتصادی صورت سود و زیان جامع را تهیه نکند، تحلیلگران اقتصادی برای دریافت اطلاعات جامع باید توضیحات مربوط به صورت­های مالی را مطالعه کنند . این کار به کیفیت اطلاع رسانی مالی آسیب وارد می ­کند و ممکن است تمام اطلاعات لازم در اختیار افراد ذینفع قرار نگیرد.

از آنجایی که مبنای تصمیم افراد برای سرمایه گذاری بررسی و تجزیه­ و تحلیل صورت­های مالی ارائه شده توسط بنگاه‌های اقتصادی است لازم است تا دقت زیادی در تهیه آنها صورت بگیرد. شفافیت هرچه بیشتر اطلاعات ارائه شده و صداقت در بیان آن می تواند تا حد زیادی در جذب افراد برای سرمایه گذاری موثر باشد.

بیشتر بخوانیم : نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان

به نوعی می توان گفت صورت­های مالی محصول نهایی فرآیند حسابداری هستند. محاسبه میزان دقیق سود و زیان یک واحد تجاری یا بنگاه اقتصادی همیشه دغدغه مدیران، افراد ذینفع و به طورکلی استفاده­ کنندگان از صورت­های مالی بوده است. به مرور زمان استانداردهای ویژهای برای شناسایی هرچه دقیق‌تر میزان سود و زیان تدوین شده که باعث شفافیت بیشتر و محاسبه دقیق­ تر مالی گردیده است.

نقش صورت‌های مالی بنگاه­های تجاری

صورت­های مالی منبع اطلاعاتی هستند که حسابداران آن را تهیه و ارائه می­دهند. صورت­های مالی اساسی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد هستند. به عبارتی ارائه صورت­های مالی نوعی گزارش­دهی محسوب می­شود.

 این گزارشات پاسخگوی نیاز اطلاعاتی افراد خارج از بنگاه اقتصادی است. از طریق تجزیه و تحلیل این اطلاعات افراد می­توانند وضعیت آینده شرکت را پیش بینی کنند. هرچند اطلاعات ارائه شده در صورت­های مالی مربوط به گذشته شرکت است اما می­توان از طریق آن وضعیت آینده شرکت را حدس زد. برای استفاده بهتر از صورت های مالی ارائه شده بهتر است که این صورت‌ها در بازه ­های زمانی کوتاه­ ارائه شود.

جامعیت صورت‌های مالی ارائه شده کمک می­کند تا تحلیلگران به جای بررسی چند صورت مالی یا گزارش حسابداری با بررسی یک صورت­مالی بتوانند به اطلاعات لازم دست­ پیدا کنند. از جمله صورت­های مالی جامع می توان به صورت سود و زیان جامع اشاره کرد که شامل اطلاعات صورت سود و زیان دوره به همراه هزینه ­ها و درآمدهای تحقق یافته و نیافته دوره است.

 صورت سود و زیان دوره به این صورت محاسبه می­شود که بهای تمام شده از فروش کسر شده و سود ناخالص را به ما نشان می­دهد، پس از کسر هزینه­ های عملیاتی، سود عملیاتی به دست خواهد آمد. هنگامی که هزینه­ های غیرعملیاتی را کسر و درآمد غیرعملیاتی را اضافه کنیم سود قبل از کسر مالیات به دست خواهد آمد که با کسرمالیات سود خالص خواهیم داشت. این عدد در صورت سود و زیان جامع منظور می­شود.

راهکار مالی پایا افزار

۵/۵ - (۱ امتیاز)

آیا این مطلب مفید بود؟

[wp_ulike]

نظر خود را بنویسید

مشخصات شما منتشر نخواهد شد. فیلد هایی که با * مشخص شده اند را باید تکمیل کنید.

ما در شبکه های اجتماعی

داغ ترین ها

سبد خرید