داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی چیست؟
داشبورد مدیریتی، مجموعه ای از ابزارها شامل شاخص ها، گزارش ها و نمودارهایی است که به صورت پویا و جامع عمل کرده و به مدیران در تصمیم گیری ها یاری می رساند، آن ها می توانند در هر لحظه عملکرد سازمان را بررسی و جایگاه سازمان را نسبت به چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت مقایسه کنند.
باید به این نکته توجه کرد که هدف یک داشبورد، استفاده از کلیه اطلاعات خام موجود در کلیه ی سیستم های سازمانی نیست، بلکه ارائه گرافیکی اطلاعات مورد نیاز مدیران است که از اهمیت بالایی برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص و دستیابی به دیدگاهی جامع از روند کسب و کار و اتفاقات درون و پیرامون آن برخوردار است، به نحوی که موجب تصمیم گیری بهینه مدیران می شود و آن ها را در پیشبر اهداف و پیش بینی اتفاقات و روند آینده یاری می رساند.
انواع داشبوردهای مدیریتی
داشبوردها می توانند در بخش های مختلف سازمان مانند بخش های زیر به مدیران تصویری شفاف ارائه دهند:
- منابع انسانی
- استخدام
- فروش
- عملیات
- امنیت
- فناوری اطلاعات
- مدیریت پروژه
- مدیریت ارتباط با مشتری و ...
ویژگی های اصلی داشبورد مدیریتی
- دسترسی به اطلاعات حیاتی کسب و کار
- رابط کاربری آسان و درک سریع بصری
- برجسته سازی (highlight) نقاط کلیدی مانند ماکزیمم، مینیمم، خارج از رنج و مشخص کردن نقاط بحرانی
- حذف جزئیات زائد تا حد امکان
علل استفاده از داشبوردهای مدیریتی
در سازمان های امروزی که با انواع سیستم های مختلف از مالی و اداری تا ارتباط با مشتری کار می کنند حجم عظیمی از اطلاعات خام در دسترس است، این موضوع اهمیت داشبوردهای مدیریتی را برای تصمیم گیری نشان می دهد و افزایش می دهد زیرا بسیار مهم است که در میان این اطلاعات خام بتوان صرفا اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری بهینه را به دست مدیران ارشد سازمان رساند.
هنگامی که داشبوردها به درستی طراحی شده باشند ابزاری قدرتمند و منحصر به فرد در اختیار مدیران قرار می گیرد و آن ها عملکرد و روند فعالیت های بخش های مختلف سازمان را در یک تصویر گرافیکی جامع و مختصر مورد نظارت و پایش قرار می دهند و امکان پیش بینی آینده برای آن ها فراهم می شود. اطلاعات مهم و حیاتی کسب و کار ر را در اختیار قرار می دهد و دسترسی به آن ها را آسان می کند و در اکثر موارد بهترین راهکار برای به دست آوردن دیدگاهی جامع به عملیات و عملکرد کسب و کار است و مدیران و مدیران ارشد می توانند سازمانشان را در مقابل بحران های مختلف ایمن کنند و از فرصت های موجود استفاده ی بهینه نمایند.
یک رابط کاربر پسند سفارشیسازیشده در داشبورد مدیریتی، باید بتواند اطلاعات متنوع از تمام سیستم های سازمان مانند نرمافزار حسابداری، سامانهی مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، ایمیلهای شرکتی و برنامههای تجزیهوتحلیل وبسایت را از منابع گوناگون جمعآوری کند و به یک سیستم و یا پایگاه داده وابسته نباشد.
قابلیت های مهم داشبورد مدیریتی
ویژگی های بصری:
- – قابلیت سفارشی سازی
- – قابلیت جابه جایی اطلاعات
- – قابلیت انتخاب رنگ و فونت
- – قابلیت نمایش های گرافیکی مختلف
ویژگی های زیرساختی و فنی داشبوردهای مدیریتی
- – مبتنی بر فضای ابری
- – پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف و سازگار با پلتفرم ها مختلف
- – سازگاری با تلفن همراه
ویژگی های مربوط به اطلاعات و داده ها
- – ترکیب داده ها
- – مختصر کردن اطلاعات
- – ارائه گزارش های نموداری و جدولی
مزایای داشبوردهای مدیریتی
- ارزیابی عملکرد برای سنجش برنامههای سازمان به منظور افزایش بهرهوری
- بهبود ارتباطات درون و برون سازمانی
- صرفهجویی در وقت
- افزایش عملکرد کارکنان
- افزایش سودآوری
- سرعت بالای گزارش گیری