درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نرم افزار ERP یک مجموعه است که سازمان ها جهت مدیریت روز به روز فعالیت های مالی خود مانند حسابداری، مدیریت پروژه ها، مدیریت ریسک، بررسی و ردیابی زنجیره تامین و همچنین تهیه مواد اولیه. استفاده می کنند.

کلمه ERP مخفف عبارت «برنامه ریزی منابع سازمانی» است. با این حال حتی با خواندن نام کامل آن نیز نمی توانیم به خوبی متوجه مفاهیم و کارکرد ای آر پی باشیم. بدین منظور باید حتما یک قدم به عقب برگردید و به تمامی پروسه های متعددی که برای مدیریت یک کسب و کار نیاز هستند فکر کنید؛ از جمله این موارد می توان به مدیریت سفارشات و موجودی، حسابداری، منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتریان ( سی آر ام) و سایر موارد اشاره کرد.

نرم افزارهای ERP شامل قابلیت های دیگری از قبیل مدیریت عملکرد سازمانی، برنامه ریزی، بودجه بنده، پیش بینی و تخمین و همچنین گزارش نتایج مالی سازمان نیز می شوند.

سیستم های ERP در کنار هم می توانند پروسه های متعدد بیزینسی را در یکجا مدیریت کرده و جریان دیتای مناسبی را بین آن ها به وجود می آورد. این برنامه ها با جمع آوری دیتای معاملاتی از منابع مختلف از ازدیاد دیتا جلوگیری کرده و یک منبع مرکزی از دیتا را در یکجا آماده استفاده کنند.

امروزه، سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی برای هزاران کسب و کار با ابعاد مختلف در عرصه های مختلف صنعتی ضروری هستند. برنامه ERP برای این سازمان ها حکم اهمیت برق جهت روشنایی را دارد.

نرم افزار ERP چیست ؟

سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی بر اساس یک ساختار رایج و تعریف شده طراحی می شوند و معمولا یک دیتابیس مرکزی و مشترک دارند. به همین دلیل می توان اطلاعات مختلف را در هر بخش از سازمان در اختیار داشت.

در این حالت از دیتای استاندارد شده بر اساس تعاریف رایج و تجربه کاربری افراد با ERP استفاده می شود. این ساختارهای مرکزی سپس به هم متصل می شوند و پروسه های متعدد کسب و کار را بر اساس جریان کار و زنجیره تامین تعریف می کنند؛

به عنوان مثال موارد مالی، منابع انسانی، مهندسی، بازاریابی و فعالیت های درون شرکت). اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، ERP ابزاری است جهت برقراری تعامل بین انسان ها، پروسه ها و فناوری های مورد استفاده در سازمان های مدرن و امروزی.

به عنوان مثال: یک شرکت تولیدکننده اتومبیل را در نظر بگیرید که محصولات خود را به کمک قطعات ساخت دیگر تامین کننده ها تولید می کند.

 یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی می تواند تمام خریدها و تعاملات را ردیابی کند و هر آیتم در این زنجیره دارای دیتای منظم و متحد با کل مجموعه است. بدین ترتیب آنالیز بهره وری سازمان و همچنین حفظ جریان منظم و روان تولید امکان پذیر خواهد بود.

erp چیست

در سیستم ERP تمامی قطعات، به عنوان مثال پد های ترمز جلو، با اطلاعات کامل نظیر نام، اندازه، مواد اولیه، منبع، شماره شناسایی، تامین کننده، شماره سریال، هزینه و جزئیات دیگر تعریف می شود و در مرکز دیتای عظیم سازمان ثبت خواهد شد.

از آنجایی که دیتا را می توان خون و جریان اصلی شرکت های مدرن در نظر گرفت، برنامه ERP می تواند جمع آوری، سازمان دهی، آنالیز و پخش اطلاعات برای افراد را به شکل بهینه و دقیقی دنبال کند.

اگر نام اصلی پدهای ترمز جلو در یک سیستم « ترمز های جلو» ، در یک سیستم دیگر « پد های ترمز»‌ و در بخش سوم « ترمز جلو» باشد، ردیابی آن سخت شده و نمی توان به سادگی پروسه تولید شرکت را اتوماتیک کرد. 

در نهایت امکان محاسبه میزان بودجه سالانه برای خرید این مورد نیز مشکل خواهد بود. در نهایت مسئولان سازمان نمی توانند در زمینه تخفیف گرفتن از تامین کننده یا تغییر آن تصمیم مناسب و دقیقی بگیرند.

یکی از نکات کلیدی سیستم های ERP، جمع آوری اطلاعات در یک دیتابیس مرکزی است

به جای داشتن دیتابیس های متعدد و جداگانه با موجودی بسیار زیاد از اسپردشیت ها و اسناد، سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی به این آشفتگی نظم می دهند تا تمامی کاربران – از مدیرعامل گرفته تا کارکنان – دیتای مشابه و متمرکزی بسازند، ذخیره کنند و یا از آن ها استفاده کنند.

با داشتن یک منبع دیتای مرکزی و امن، همه افراد در سازمان مطمئن خواهند بود که اطلاعات صحیح، به روز و کامل هستند.

یک نرم افزار برنامه ریزی منابع انسانی ( ERP ) در پایه ترین حالت خود، کارکرد های متعددی را در یک سیستم کامل با هم ادغام می کند تا پروسه های متعدد و اطلاعات مربوط به آن ها در تمامی بخش های یک سازمان در جریان باشند و امکان دسترسی به آن ها فراهم باشد.

ویژگی متمرکز تمامی سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی یک دیتابیس مشترک است که کارکرد های مورد استفاده در واحد های متعدد کسب و کار را پشتیبانی می کند. این مورد در عمل بدان معناست که کارکنان در بخش های مختلف از سازمان، به عنوان مثال در بخش حسابداری و فروش محصول، می توانند برای نیاز های خاص خود به اطلاعات مشابهی دسترسی داشته باشند.

ارزش مالی ERP

نمی توان به راحتی از اهمیت برنامه های مدیریت منابع سازمانی در کسب و کارهای امروزی چشم پوشی کرد. به کمک این برنامه ها، صاحبان کسب و کار قادر به جمع آوری دیتای گسترده از بخش های مختلف شرکت های خود هستند و در نهایت سود قابل توجهی را کسب خواهند کرد. از جمله نمونه هایی از مزایای ERP در کسب و کارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاریخچه ERP

نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی، راه زیادی را طی کرده تا به اینجا رسیده است. باهم این تاریخچه را بخوانیم:

از کارت های کاغذی گرفته تا دستگاه های همراه و موبایل

تاریخچه مدیریت منابع سازمانی به 100 سال گذشته بر می گردد. در سال 1913، یک مهندس با نام آقای فورد وایتمن هریس مدل جدیدی به نام EOQ طراحی کرد. این سیستم مبتنی بر کاغذ بود و برای زمان بندی تولید مورد استفاده قرار می گرفت.

EOQ برای چندین دهه به شکل استاندارد توسط شرکت های تولیدی مورد استفاده قرار می گرفت. اما آقای Toolmaker و Decker در سال 1964 تغییری بزرگ در این حوزه به وجود آوردند. آن ها به کمک یک راهکار خاص برنامه ریزی نیازمندی های مادی (MRP) و ترکیب کردن آن با EOQ توانستند خلاقیت جدیدی داشته باشند.

این ابزار جدید تا سال 1983 که نسخه دوم آن با نام MRP ll تولید شود به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. ورژن دوم ام آر پی دارای ماژول هایی بود که به عنوان بخش های کلیدی طراحی نرم افزاری در نظر گرفته می شوند.

 از جمله امکانات دیگر آن نیز می توان به مدیریت تولید، خرید، قبض مواد اولیه، زمان بندی و مدیریت قرارداد ها اشاره کرد.

برای اولین بار، بخش های مختلف تولیدی در یک سیستم مشترک به شکل مرکزی مدیریت شدند. ام آر پی نسخه دوم توانست یک دید عالی به نحوه استفاده از نرم افزارها و به کارگیری آن ها در سازمان تولید اشخاص را ایجاد کند. 

اینکه چگونه می توان به کمک این ابزارهای مدرن، توانایی عملیاتی کسب و کار را بهینه کنیم و برنامه ریزی بهتری برای تولید داشته باشیم و در نهایت به کاهش حجم موجودی و دور ریز کمتر برسیم.

وقتی که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی، فناوری رایانه تا حد زیادی تکامل پیدا کرد، مفهوم های مختلف و مشابه به MRP ll شروع به شکل گیری کردند تا کارهایی بیشتر از مدیریت تولید، حسابرسی مالی، مدیریت ارتباط با مشتری و منابع انسانی را بر عهده بگیرند.

در سال 1990،  کارشناسان فناوری برای این دسته بندی از نرم افزار مدیریت بیزینسی نام تخصصی «برنامه ریزی منابع سازمانی» ‌را در نظر گرفتند.

دهه 90 میلادی تا هزاره جدید

از سیستم های داخلی تا فضای ابری

از دهه نود میلادی تا ابتدای قرن بیست و یکم، نرم افزارهای ERP با رشد سریعی همراه شدند. در همان زمان، هزینه به کارگیری و راه اندازی سیستم های مدیریت منابع سازمانی نیز بالا رفت. سخت افزارهای مورد نیاز برای این سیستم ها معمولا در ناحیه مربوط به خود شرکت قرار داشتند و یک ماشین بزرگ در داخل اتاق سرور قرار می گرفت.

هزینه سخت افزار و گواهینامه های مربوط به نرم افزارها طی 5 الی 10 سال آینده کاهش یافتند. علاوه بر این، شرکت ها معمولا همیشه به دنبال شخصی سازی سیستم های ERP بر حسب نیازهای خودشان بودند. همین موضوع هزینه های مربوط به مشاوره نرم افزاری و آموزش را بالاتر می برد.

در همین زمان، تکنولوژی ERP تکامل یافت تا به حوزه اینترنت برسد و همچنین قابلیت ها و کارکرد جدیدی از قبیل آنالیزهای دقیق دیتا را ارائه کند.

 با گذر زمان، بیشتر سازمان ها متوجه شدند که سیستم های ERP سخت افزاری آن ها دیگر نمی توانند با نیازهای امنیتی روز هماهنگ باشند و حالا باید به فناوری های روز از قبیل تلفن های هوشمند توجه کنند.

یک مدل ERP جدید

وقتی که نرم افزار ERP به شکل سرویسی در داخل فضای ابری ارائه شود، در واقع بر روی شبکه ای از سرور های جدا از هم قرار می گیرد و دیگر احتیاجی به یک اتاق سرور فیزیکی در داخل کمپانی نخواهید داشت.

ارائه دهنده فضای ابری، تعمیرات، مدیریت و به روز رسانی نرم افزار را چند بار در سال انجام می دهد و دیگر نیازی به ارتقا گران قیمت سیستم هر 5 الی 10 سال یا بیشتر نیست. فضای ابری می تواند هزینه های عملیاتی و بزرگ را کاهش دهد چرا که نیاز کمپانی ها برای خرید نرم افزار و سخت افزار یا استخدام کارکنان آی تی بیشتر را از بین خواهد برد.

این منابع و هزینه ها را می توان برای موقعیت و شانس های بیزینسی جدید در نظر گرفت و علاوه بر این، کمپانی شما همیشه در زمینه سیستم های مدیریت منابع مالی به روز خواهد بود. کارکنان می توانند به جای تمرکز بر روی مدیریت آی تی، کارهای با ارزش بیشتری را انجام دهند.

کاربرد نرم افزار ERP

نرم افزار های برنامه ریزی منابع انسانی می توانند درجاتی از همگام سازی گزارشات متعدد و همچنین خودکار شدن پروسه های کاری را نیز به مشتریان ارائه کنند. به جای این که از کارکنان بخواهید دیتابیس های جداگانه و اسناد خاصی را نگهداری و تولید کنند و این موارد را به شکل دستی در قالب گزارشات دریافت کنند، بهتر است به کمک نرم افزار ای آر پی و با یک سیستم یکپارچه در کسب و کار خود به کارکنان این امکان را بدهید تا امور متعدد روزمره خود را پیگیری نمایند.

به عنوان مثال زمانی که سفارشات فروش به شکل خودکار وارد سیستم مالی کسب و کار شوند و دیگر نیاز به وارد کردن دستی آن ها نباشد، بخش مدیریت سفارشات می تواند با سرعت و دقت بیشتر پروسه حسابرسی سفارش مشتریان را پیگیری کند و بخش مالی نیز خیلی زود گزارشات مربوط به حوزه خودش را آماده خواهد کرد.

از جمله دیگر ویژگی های نرم افزار ای آر پی می توان به یک پورتال یا داشبورد اشاره کرد که به کارکنان این امکان را می دهد تا خیلی سریع و با کمک آمار و ارقام کلیدی ، عملکرد کسب و کار و سازمان را آنالیز کنند.

چرا نرم افزار ERP پایا افزار

یکی از ویژگی های مثبت نرم افزار ابری پایا این است که نرم افزار همیشه با جدیدترین امکانات و ویژگی ها به روز می شود و بهترین کارکرد را خواهد داشت. ارائه کنندگان ERP مبتنی بر فضای ابری همیشه آپدیت های مختلفی را ارائه می کنند و این اتفاق معمولا ماهی یک بار رخ می دهد.

این بدان معناست که جدیدترین و انقلابی ترین فناوری ها از قبیل هوش مصنوعی، دستیار دیجیتالی، یادگیری ماشینی، بلاکچین، واقعیت افزوده و IoT برای تمام مشترکین در دسترس قرار می گیرند.

با دسترسی داشتن به این فناوری های جدید، سازمان ها می توانند به سرعت کسب و کار خود را بهبود بخشند و همه این ها به لطف امکانات نرم افزارهای ERP میسر هستند. آن ها می توانند پروسه های مختلف را به شکل خودکار در آورند و دیگر احتیاجی به هزینه های دستی و متداول نخواهند داشت.

علاوه بر این، کاربران همیشه اطلاعات زنده و دقیق را از فعالیت های کسب و کار خود در اختیار خواهند داشت. همچنین اطلاعات مربوط به بخش هایی نظیر انبار موجودی و بخش های مختلف کارخانه همیشه در دسترس خواهد بود. این اطلاعات در اختیار تمامی کارکنانی که یک گوشی هوشمند در دست دارند قرار خواهد گرفت.

راهکار مالی پایا افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.