درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از ارزشمندترین دارایی خود با حسابداری انبار به درستی محافظت کنید!

حسابداری انبار به اندازه حسابداری فروش مهم است. هر محصولی که در قفسه خود دارید، دارای ارزش پولی است و احتمالاً کل ارزش دارایی کالاها از آن چه در حساب بانکی خود دارید بیشتر خواهد بود. برای رشد اقتصادی، باید بدانید که چگونه این دارایی را به درستی مدیریت کنید.

این مقاله قصد دارد تا شما را به دانش موردنیاز برای گزارش گیری دقیق در مورد منابع موجودی در انبار تجهیزکند. از این گذشته، موجودی با ارزش ترین دارایی شما است.

مبانی حسابداری انبار

درست مانند پول نقد در بانک یا فاکتورهای مشتریان، موجودی های انبار یک دارایی است و ارزش ریالی آن در ترازنامه قید می شود. دارایی هایی که در ترازنامه ظاهر می شود، نشان می دهد ارزش تجارت شما چقدر است.

هنگام خرید محصولات از یک فروشنده:
1. دارایی های خود را برابر با ارزش فاکتور افزایش دهید.
2. بدهی های خود را برابر با مبلغ بدهی به فروشنده خود افزایش دهید.

موادی وجود دارد که قیمت آن ها به طور منظم و قابل توجهی تغییر می کند و روش های مختلفی برای ارزش گذاری موجودی ارائه می دهد. اما برای اهداف خرده فروشی و عمده فروشی، ارزش موجودی شما قیمت خالص هزینه است.

هزینه فروش/ هزینه کالای فروخته شده

یکی از عناصر اصلی، شناسایی سطح سودآوری و جریان نقدی در زمان واقعی، ردیابی هزینه فروش یا هزینه کالاهای فروخته شده است. این مقدار، موجودی است که شما فروخته اید. سود ناخالص شما برابر است با  مبلغ خالص فروش منهای هزینه فروش.

وقتی اقدام به فروش می کنید، دارایی خود را کاهش داده و هزینه فروش خود را افزایش می دهید که این موضوع موجب انتقال ارزش موجودی از ترازنامه به گزارش سود و زیان یا وضعیت درآمد می شود. این که آیا این اتفاق در زمان وقوع فروش می افتد یا در پایان ماه، بستگی به این دارد که کدامیک از روش های حسابداری انبار را استفاده می کنید.

برخی از کسب و کارها تصمیم می گیرند همزمان با تاریخ فاکتور، هزینه فروش را تشخیص دهند، که موجب گزارش گیری آسان تر از سود نسبی می شود؛ زیرا هزینه فروش و درآمد در همان دوره ظاهر می شود. کسب و کارهای دیگر ترجیح می دهند در زمان تحویل کالا، هزینه فروش را تشخیص دهند.

حسابدار خبره باید بتواند بهترین روش اختصاصی برای کسب و کارتان را به شما توصیه کند.

روش های حسابداری انبار چیست؟

برای ثبت موجودی در نقاط مختلف دنیا دو روش رایج است. بنابراین برای ثبات، این موارد را به دو روش “دوره ای” و “هزینه فروش” دسته بندی می کنیم.

روش 1: حسابداری دوره ای انبار

با استفاده از روش دوره ای، هنگامی که فروشی اتفاق می افتد، حسابداری انبار انجام نمی شود. فروش، صورت معاملات و درآمد مالیاتی را ذخیره می کند و 100٪ سود آن را در صورت سود شما نشان می دهد. در پایان ماه (یا سال)، یک به روزرسانی موجودی انجام می شود و مقدار آن محاسبه می شود، سپس این مقدار، با ارزش موجودی ماه قبل (یا سال قبل) مقایسه می شود.

“ارزش موجودی اول دوره”و “ارزش موجودی پایان دوره” شناسایی و با تعیین هرگونه خریدی که ممکن است در طول دوره انجام داده باشید، هزینه ای برای فروش  شناسایی می شود که از درآمد حاصل از آن کسر و سود ناخالص را محاسبه می کند.

با حسابداری دوره ای، ارزش خرید، مستقیماً هنگام خرید به گزارش سود و زیان یا صورت درآمد اضافه می شود و تنظیم موجودی در پایان ماه به روز رسانی می شود. بعد از انجام تمام محاسبات، فقط یک بار در ماه می توانید گزارشی دقیق از سود خود دریافت کنید.

معایب حسابداری دوره ای انبار

تا زمانی که شمارش انجام نشود، هیچ گونه ضرر موجودی در اثر آسیب یا سرقت شناسایی و کشف نمی شود و باید حتما، ارزش گذاری موجودی انبار را بعد از کسر فروش هدیه، نمونه ی رایگان، آسیب و سرقت در نظر بگیرید.

از مزایای آن این است که لازم نیست هزینه موجودی را برای هر یک از فروش ها محاسبه کنید و در عین حال روش اجرای حسابداری دوره ای ساده تر و آسان تر است اگر سیستم های جداگانه ای را برای حسابداری و مدیریت موجودی انبار در سازمان خود پیاده سازی و اجرا کردید.

روش 2: حسابداری انبار هزینه فروش

با استفاده از روش حسابداری هزینه فروش، هر فروش منفردی که شامل  افزایش موجودی است، در صورت درآمد یا گزارش سود و زیان وارد می شود و ارزش دارایی در ترازنامه کاهش یافته و براساس ارزش واقعی کالاهایی که ارسال شده اند، هزینه فروش در گزارش سود و زیان افزایش می یابد.

هنگامی که موجودی بیشتری خریداری می کنید، ارزش خرید به دارایی های شما (ترازنامه) اضافه می شود، نه در گزارش سود و زیان، همانند حسابداری دوره ای انبار.

هنگامی که کالاها را به انبار می رسانید، ضروری است که دقیق ترین ارزش هزینه موجود را وارد کنید.

اگر مقدار واقعی در فاکتور خرید قید شده باشد، نرم افزار حسابداری باید اختلافات جزئی را محاسبه کند. برای بهره مندی از حسابداری هزینه فروش؛ فرآیندهای خرید، موجودی و حسابداری انبار باید کاملاً یکپارچه و از نظر ایده آل،  همه در یک نرم افزار یکسان پیاده سازی و اجرا شوند.

از طریق یک نرم افزار حسابداری یکپارچه، می توان به داده های دقیق در زمان واقعی دسترسی داشت زیرا معاملات به صورت خودکار انجام می شوند و درصد خطا کاهش می یابد.

حسابداری هزینه فروش (انبار و فروش)

ارزش کالاهای فروخته شده در حسابداری هزینه فروش توسط یکی از چند فرض “جریان هزینه” تعیین می شود ، از جمله:

  • اگر یک محصول برای خرید، همیشه همان مقدار هزینه را داشته باشد و تغییری در آن به وجود نیاید، خروجی محاسباتی تمام این روش ها نتایج یکسانی دربردارد.
  • زمانی که قیمت های شما تغییر می کنند، در هنگام فروش، از کدام قیمت برای هزینه معاملات استفاده می کنید؟

روش های مختلفی برای استفاده وجود دارد:

روش اولین صادره از اولین وارده (فایفو)

هنگام فروش از هزینه ی قدیمی ترین موجودی انبار استفاده می شود. یعنی كالاهایی كه ابتدا خریداری می شوند ابتدا به فروش می رسند پس کالایی که در پایان دوره در انبار باقیمانده, مربوط به خریدهای آخر است و قیمت خرید آنها را به عنوان ارزش موجودی کالای پایان دوره در نظر می گیریم.

روش FIFO مستلزم آن است که هر نوع تحویل محصول به طور جداگانه با تاریخ و قیمت ثبت شود.

روش اولین صادره از آخرین وارده (لایفو)

روش LIFO هنگام فروش از جدیدترین ارزش موجودی برای هزینه معاملات استفاده می کند. اگر قیمت تمام شده یک محصول با گذشت زمان در حال افزایش باشد، LIFO کمترین سود (و کمترین مالیات) را به دنبال خواهد داشت، زیرا جدیدترین هزینه ها بالاتر از هزینه های قدیمی خواهد بود.

هزینه میانگین

اگر سیستم شما تحویل موجودی را به طور جداگانه ردیابی نمی کند، روش هزینه میانگین موزون برای ارزش‌گذاری موجودی از یک میانگین هزینه‌ استفاده می‌کند تا مقادیری را تعیین کند که به موجودی تعلق می‌گیرند. روش هزینه میانگین موجودی، بهای تمام‌شده‌ی کالاهای آماده برای فروش را بر تعداد واحدهای آماده برای فروش تقسیم می‌کند.

نتیجه گیری

صنعت خرده فروشی در حال تجربه تغییر بی سابقه ای است. ضروری است که سطح سودآوری و جریان نقدینگی خود را در مقیاس بالا مدیریت کنید و در رقایت باقی بمانید.

پیاده سازی عملیات حسابداری خود را به نرم افزار مالی یکپارچه تحت وب پایدار بسپارید و دقت و راندمان بیشتری داشته باشید و با دردسرهای کمتری مواجه شوید و روی رشد و بهبود تجارت خود تمرکز کنید.

راهکار مالی پایا افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.