درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی به منظور اهداف تصمیم گیری شرکت انجام می گیرد. ذینفعان خارجی از آن برای درک سلامت کلی سازمان و همچنین ارزیابی عملکرد مالی و ارزش تجاری استفاده می کنند. کاربران داخلی از آن به عنوان ابزاری نظارتی برای مدیریت امور مالی استفاده می کنند.

صورت مالی چیست؟

صورت های مالی، داده های مهم مالی را در مورد هر یک از جنبه های فعالیت  یک شرکت ثبت می کنند. به این ترتیب، آنها می توانند براساس عملکرد گذشته، جریان ها را ارزیابی کنند و پیش بینی های لازم برای آینده را انجام دهند.

به طور کلی، سه صورت مالی اصلی ایجاد و نگهداری می شود و از اصول حسابداری پذیرفته شده است: ترازنامه، صورت درآمد و صورت جریان وجوه نقد. شرکت ها از این صورت های مالی برای مدیریت فعالیت های کسب و کار خود و همچنین ارائه گزارش در جهت شفاف سازی برای ذینفعان خارجی استفاده می کنند. هر سه صورت به هم پیوسته اند و دیدگاه های متفاوتی از فعالیت و عملکرد یک شرکت ایجاد می کنند.

 شرکت های دولتی برای گزارش صورت های مالی استانداردهای سختگیرانه تری دارند. شرکت های دولتی باید از استانداردها پیروی کنند و نیاز به حسابداری تعهدی دارد. شرکت های خصوصی در تهیه صورت های مالی، انعطاف پذیری بیشتری دارند و همچنین می توانند از حساب های تعهدی یا نقدی استفاده کنند.

معمولا از چندین تکنیک برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی استفاده می شود. سه روش مهم وجود دارد که شامل تجزیه و تحلیل افقی، آنالیز عمودی و تحلیل نسبت است.

ترازنامه

ترازنامه گزارشی از ارزش مالی از نوع ارزش دفتری یک شرکت است. ترازنامه سه بخش دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را شامل می شود. دارایی های کوتاه مدت مانند پول نقد و حساب های دریافتنی می توانند در مورد کارایی عملیاتی یک شرکت چیزهای زیادی را بیان کنند.

بدهی ها شامل ترتیبات هزینه آن و بدهی هایی است که پرداخت می شود. حقوق صاحبان سهام شامل جزئیات مربوط به سرمایه گذاری های سهام و درآمد حاصل از درآمد خالص دوره ای است.

در ترازنامه باید معادله دارایی منهای بدهی برابر سهام سهامداران صدق کند. در نتیجه حقوق صاحبان سهام ارزش دفتری یک شرکت در نظر گرفته می شود. این صورت مالی معیار عملکرد مهمی است که با فعالیت های مالی یک شرکت افزایش یا کاهش می یابد.

ترازنامه

صورت درآمد

صورت درآمد، درآمدهایی را که شرکت کسب می کند در مقابل هزینه های درگیر قرار می دهد و سود خالص یا ضرر را محاسبه و شناسایی می کند.

صورت درآمد به سه بخش تقسیم می شود و به تجزیه و تحلیل کارایی کسب و کار در سه نقطه مختلف کمک می کند. این صورت، با درآمد و هزینه های مستقیم مرتبط برای شناسایی سود ناخالص شروع می شود. سپس هزینه های غیر مستقیم مانند هزینه های بازاریابی، هزینه های عمومی و استهلاک را از آن کم می کنیم و به سود عملیاتی می رسیم؛ سرانجام با کسر بهره و مالیات به سود خالص دست می یابیم.

تحلیل اولیه صورت درآمد، معمولاً شامل محاسبه حاشیه سود ناخالص ، حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص است که هر کدام سود را براساس درآمد محاسبه می کنند. حاشیه سود ارزیابی می کند که هزینه های شرکت در کدام یک از نقاط مختلف عملیات کم یا زیاد است.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد به صورت کلی، جریان های نقدی شرکت از فعالیت های عملیاتی، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های تأمین مالی را شامل می شود. درآمد خالص به صورت جریان وجوه نقد منتقل می شود و در آنجا به عنوان آیتم اصلی فعالیت های عملیاتی درج می شود. فعالیت های سرمایه گذاری شامل جریان های نقدی درگیر با سرمایه گذاری های داخلی است.

بخش فعالیت های تأمین مالی شامل جریان وجوه نقد هم از طریق بدهی و هم از تأمین اعتبار است و نشان دهنده  این است که شرکت چقدر وجه نقد در دسترس دارد.

عملکرد مالی

صورت های مالی روزانه توسط شرکت ها نگهداری و ثبت می شود و در داخل برای مدیریت کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی ذینفعان داخلی و خارجی هر دو برای حفظ فعالیت های تجاری و ارزیابی عملکرد کلی مالی از همان صورت های مالی شرکت استفاده می کنند.

هنگام انجام تجزیه و تحلیل جامع صورت های مالی، تحلیلگران به طور معمول از داده های چند ساله برای تسهیل تحلیل افقی استفاده می کنند. هر صورت مالی  به صورت عمودی تجزیه و تحلیل می شود تا تحلیلگران درک کنند که چگونه دسته های مختلف صورت ها بر نتایج تأثیر می گذارند.

در نهایت می توانند از تجزیه و تحلیل نسبت استفاده کنند تا برخی از معیارهای عملکرد مورد ارزیابی قرار گیرد و داده ها را به صورت تجمیعی گرد هم آوردند و تحلیل و بررسی کنند.

نرم افزار تهیه صورت های مالی

صورت های مالی و نرم افزار گزارشگیری پایدار امکان دسترسی آنلاین به مجموعه کاملی از گزارشات که سوابق دقیقی از امور مالی شرکت شما را ارائه می دهد، فراهم می سازد. نه تنها آنچه در زمان مالیات لازم دارید، خواهید داشت بلکه صورت های مالی، بینش ارزشمندی را در راستای بهبود سودآوری ارائه می دهد. صورت های مالی بخشی از نرم افزار  حسابداری آنلاین ما هستند.

نرم افزار صورت های مالی آنلاین

نیازی به بارگیری و نصب نرم افزار ندارید. در هر زمان که بخواهید می توانید به صورت های مالی و گزارش های مالی شرکت خود به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید. شما می توانید از هر مرورگری در دسک تاپ، لپ تاپ یا رایانه لوحی وارد شوید.

راهکار مالی پایا افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.