درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علم حسابداری قرن ها پيش از اختراع رایانه ها وجود داشته است. حسابداران برای ثبت بدهی ها و اعتبارات، درآمدها و هزینه ها به دفترچه های کاغذى قناعت می کردند.   ماشین ها در دهه ١٨٠٠ شروع به ایفای نقش کردند، سپس اختراع رایانه ها حسابداری را در قرن بيستم دگرگون كرد.

تاريخچه حسابدارى

حسابداری سیستم ضبط، جمع بندی و خلاصه ى معاملات مالی و تجاری است. از زمانى که تمدن ها به تجارت مشغول شدند، از روش های مختلفی برای حسابدارى، نگهداری سوابق مالى  و ابزارهای حسابداری استفاده می شد. بسیاری از مورخان بر اين باورند که یکی از دلایل ایجاد سیستم نوشتن، ثبت معاملات تجاری بوده است. 

برخی از نخستین نوشته های باستانى، شامل اسناد مالیاتی هستند كه بر روی لوح هايى از جنس رس هك شده اند. این اولین نمونه های حسابداری از بین النهرین و مصر است كه قدمت آن ها به ٣٣٠٠ تا ٢٠٠٠ سال قبل از میلاد مسيح باز می گردد. در قرن سیزدهم اروپاى قرون وسطایی به سمت اقتصاد مبتنى بر پول حرکت کرد. بازرگانان برای نظارت بر معاملات چندگانه و همزمان كه به وسيله وام هاى بانكى تامين مى شد، به حسابداری وابسته بودند. با پیشرفت صنعت، واضح بود كه برای دقت و كارآیی بالاتر باید روش های حسابداری هم اصلاح شود.

ماشین آلات اولیه

ویلیام برووس كه فردى آمریکایی بود، ماشین افزايشگر را در دهه ١٨٨٠ اختراع کرد. ماشين هاى افزايشگر از ویژگی های اصلی رایانه ها مانند حافظه داخلی برخوردار نبودند، اما آنها به حسابداران این امکان را می دادند که حسابدارى را به صورت کارآمدتر و دقیق ترى انجام دهند.هرمن هالریت كه يك مخترع آمريكايى بود، در اواخر همان قرن یک دستگاه پانچ کارت برای سرعت بخشیدن به پردازش داده ها اختراع كرد. 

دستگاه های جدول بندی با پانچ كردن يك دسته سوراخ بر روى كارت ها، داده ها را ثبت مى کردند. اين دستگاه همچنین می توانست با خواندن الگوی روى كارت ها، اطلاعات را بازيابى كند.هالریت هنگامی که IBM را تاسیس کرد، مفهوم کارت پانچ را وارد صنعت خصوصی کرد.  تا سال ١٩٠٧، در اكثر تجارت ها از ماشین های پانچ کارت برای حسابداری استفاده می شد. در سال ١٩٢٨، یک دستگاه حسابگر IBM می توانست ١٠٠ کارت را در يك دقیقه پردازش کند.

يونى واك (Univac) براى حسابدارى

 يونى واك اولين كامپيوتر الكترونيك تجارى بود كه مى توانست اطلاعات عددى و متنى را مورد استفاده قرار دهد. در طول جنگ جهانی دوم، جان ماوچلی و جی. پرسپر اکرت رایانه ENIAC را برای ارتش ساختند. پس از جنگ، آنها UNIVAC – کامپیوتر اتوماتیک UNIVersal – را ساختند که داده ها را به جای پانج كردن بر روى کارت ها، روی يك نوار مغناطیسی ذخیره می کرد. 

در سال ١٩٥٥، UNIVAC براى محاسبه حقوق و دستمزدهاى يكى از كارخانه هاى جنرال الكتريك به كار گرفته شد.

این اولین بارى بود که یک شرکت صرفا براى انجام امور حسابداری، يك كامپيوتر خریداری کرده بود. 

٤٠ ساعت طول کشید تا محاسبات حقوق و دستمزدها انجام شد.

نکته:

کامپیوترها مدتها قبل ازظهور  UNIVAC بخشی از حسابداری بودند. 

با این وجود تا زمان جنگ جهانی دوم، ” كامپيوتر” به معنای انسانی بود که با اين اعداد سر و كار داشت.

به هر حال، IBM خيلى سريع در UNIVAC ارتقاء پیدا کرد و اين دستگاه ها تبديل به كامپيوترهایی شدند كه حكومت ماشينى تجارت را توانستند به دست بگيرند.

عصر نرم افزار

ژورنال حسابداری، نرم افزارهاى حسابداری اولیه را به عنوان “جمع آورى دستى بايت به بايت داده ها كه ماه ها به طول مى انجاميد” توصیف می کند. 

شرکت ها به سیستم های اختصاصی به شدت متکی بودند. 

همين كه كامپيوترها به دستگاه هاى قدرتمندترى تبديل شدند، برنامه نويس ها هم برنامه هاى تعميم يافته بهترى طراحى كردند كه مى توانست به گروه بيشترى از مشترى ها خدمات رسانى كند.

در سال ١٩٧٨ نرم افزار ويسى كالك Visicalc برنامه نويسى شد كه اولین نرم افزار صفحه گستر(spreadsheet) بود.

 ويسى كالك این امکان را به وجود آورد كه مدل هاى مالى بر روى كامپيوتر انجام شوند.

در اين هنگام بسيارى از تجارت ها دريافتند كه خريدن يك كامپيوتر و استفاده از آن مى تواند بسيار مفيد باشد.

همچنین در سال 1978، نرم افزار هلو Peachtree Software، یک بسته نرم افزاری مربوط به حسابداری را برای كامپيوترهاى شخصی اولیه معرفی کرد. 

از اين پس شركت ها مى توانستند با صرف هزينه ى كمى يك فريم اصلى براى حسابدارى تجارت خود خريدارى كنند.

تا سال ١٩٨١، نرم افزار هلو یک مجموعه اداری یکپارچه ارائه مى داد که شامل يك پردازشگر کلمه و يك صفحه گستر بود. 

و نهايتا شروع به ایجاد یک تیم پشتیبانی کرد که بتواند از طريق آن موارد مورد نياز را برای مشتریان توضیح دهد.

نتیجه نهایی این بود که تا اواسط دهه ١٩٨٠، رایانه های شخصی و برنامه های حسابداری به میلیون ها دفاتر تجاری وارد شدند.

توسعه برجسته دیگری در سال ١٩٨٣ رخ داد، هنگامی که Intuit خط نرم افزار Quicken را راه اندازی کرد. 

برخلاف برنامه هایی که برای تجارت در نظر گرفته شده بودند، نرم افزار Quicken برای استفاده شخصى طراحى شده بود.

از آن جا که نرم افزار Quicken يك برنامه حرفه ای حسابداری نبود، Intuit مجبور شد يك رابط کاربری ایجاد کند تا افرادى كه حسابدارا حرفه اى نبودند بتوانند به راحتى از آن استفاده کنند.

تغییر ابزارهای حسابداری

هرچه استفاده از حسابداری كامپيوترى رایج تر شد، به همان اندازه رقابتی تر هم شد. 

صفحه گستر Visicalc در نهایت با نتیجه ١-٢-٣ به لوتوس باخت، که آن هم بعدها به اکسل باخت. 

اکسل به عنوان محصولی برای كامپيوترهاى اپل آغاز شد. 

بعد از این كه كامپيوتر تبدیل به پلت فرم تجاری خانگى شد، مایکروسافت اکسل را برای كامپيوترهای شخصی به كار گرفت. 

نرم افزارهاى منبع باز، اکنون گزینه های رایگان را برای برنامه های حسابداری اختصاصی ارائه می دهند.

عصر اینترنت و حسابداری تحت وب

ظهور اينترنت تغییرات بیشتری در حسابداری به وجود آورد. 

فدراسیون بین المللی حسابداران برخی از تاثيرات اينترنت بر حسابدارى را اين گونه عنوان مى كند:

  • اين امكان وجود دارد كه بتوان بدون حضور فيزيكى، حساب ها را به صورت الكتريكى مديريت و حسابرسى كرد. در اين صورت كار حسابدار آسان تر می شود، چرا كه مى تواند چندین کار را به طور همزمان انجام دهد یا حسابرسى را از راه دور مديريت كند.
  • با استفاده از محاسبات ابرى که در آن داده ها کاملا آنلاین ذخیره می شوند، بدون در نظر گرفتن این كه حسابدار کجاست و يا از چه كامپيوترى استفاده می کند، دسترسی به داده ها و حسابرسى آنها حتى ساده تر هم شده است.
  • تهدیدات امنیتی مانند هک کردن، ایمن نگه داشتن اطلاعات مشتری را دشوارتر كرده است.

هوش مصنوعی و آینده حسابداری

طى مطالعه ای كه توسط Atherton Research صورت گرفت، نشان داده شد كه وظایف حسابداری مانند بررسى حقوق و دستمزد، مالیات، بانكداری و ممیزی ها تا سال ٢٠٢٠ با استفاده از فن آوری های مبتنی بر هوش مصنوعی كاملا اتوماسیون خواهد شد.

مطمئن باشید که هوش مصنوعی كار حسابداران را از بین نخواهد برد. 

استفاده از ماشین آلات برای انجام همه این کارهای خسته کننده و تکراری می تواند برای بسیاری از حسابداران ترسناک به نظر برسد چرا كه اين ماشين ها كارها را سريع تر انجام مى دهند و مفيدتر هم هستند. 

به هر حال اگر سیستم Al به خوبی پیکربندی شده باشد، می تواند خطاهای حسابداری را که به سختی می توان آنها را پیدا کرد از بین ببرد و از این طریق مسئولیت حسابدار را کاهش می دهد و از اين پس يك حسابدار مى تواند به عنوان يك مشاور ايفاى نقش كند.

تاریخچه حسابداری برای بهبود و ارتقاء دقت، دستیابی به کارآیی مطلوب و تکمیل رشد مشاغل و تجارت ها در سراسر جهان، همچنان در حال رشد و تکامل است. 

با ساده تر شدن فرايندهاى AP، تيم AP اين فرصت را پيدا كرده است تا بتواند وقت بيشترى براى وظايف تحليلى و ادارى كه به نفع شركت است، اختصاص دهد.

با مطالعه اين تاريخچه، متخصصان حسابداری می توانند نیاز به تغییرات مداوم را که همچنان در حال رشد است، برای ارتقاء این صنعت ارزشمند تشخیص دهند.

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.