درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بلاگ

سامانه مودیان چیست؟ به همراه آموزش ثبت نام در سامانه مودیان

سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه ‌اندازی شده است. هدف از ایجاد این سامانه تسهیل امور مودیان مالیاتی و انجام کارهای مالیاتی بدون نیاز به مراجعه حضوری است. سامانه مودیان مالیاتی کشور، سامانه‌ ای آنلاین بوده و افراد برای فعالیت در آن ملزم به ثبت نام در سامانه هستند.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه جامع مودیان در واقع سامانه‌ گزارش درآمد است که افراد حقوقی و حقیقی در صورت داشتن هر گونه درآمدی به استثنای درآمد حقوقی، می‌توانند به ثبت نام در آن اقدام نمایند. افرادی با درآمدهای حاصل از اجاره ملک، درآمد از بورس و سهام، درآمد از فروش کالا و خدمات، فعالیت‌ های اینترنتی و … به عنوان مشمولین ثبت نام در این سامانه شناخته می‌ شوند.

کارمندان و کسانی که درآمد آنها از یک سقف مشخصی پایین‌ تر است، افراد فعال در شرکت‌ ها و ارگان‌ های دولتی است، مستثنی از ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقوقی تلقی می‌ شوند.

در سامانه مودیان، کارپوشه‌ ای به هر کدام از مشمولان نظام مالیاتی اختصاص می‌ یابد تا از این طریق امور مالیاتی میان مودی و سازمان پیگیری شود. در این سامانه همچنین امکان ارسال صورت‌ حساب الکترونیکی نیز فراهم شده است که طی آن فاکتور های خرید توسط فروشندگان در سامانه بارگذاری می‌ شود و خریدار نیز بایستی نسبت به تایید آن اقدام نماید.

نحوه عملکرد سامانه مودیان

سامانه مودیان متشکل از تعدادی زیر سامانه اصلی و فرعی است. این زیر سامانه‌ ها در یک قالب واحد و یکپارچه، زمینه بهبود و ارتقای کارکرد های مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه‌ هایی همچون خدمات الکترونیک، اخذ گزارش و گردآوری داده‌ ها و محاسبه مالیات به صورت سیستماتیک، تسهیل روابط میان مودیان با سازمان را فراهم می‌ سازند.

کارپوشه مودی از جمله مهم‌ترین این زیر سامانه‌ ها شناخته می‌ شود. سازمان امور مالیاتی کشور به هر مودی مالیاتی، کارپوشه‌ ای ویژه اختصاص داده که از طریق آن اطلاعات میان مودی و سازمان مبادله می‌ شود.

هر کدام از مودیان با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک (my.tax.gov.ir) به کارپوشه اختصاصی خود هدایت می‌ شوند. سپس با انتخاب گزینه فرم پیشخوان می‌ توانند فهرست پرونده یا پرونده‌ های مالیاتی خود را انتخاب کرده و اطلاعات آنها را مشاهده کنند.

از جمله اطلاعاتی که در کارپوشه تخصیص یافته به مودیان مالیاتی در دسترس آنها قرار می‌ گیرد می‌ توان به اطلاعات عضویت، تعداد صورت حساب‌ های دوره، خلاصه مالیات دوره، حد مجاز فروش دوره و میزان خرید و فروش فهرست فروشندگان و خریداران اشاره کرد که این اطلاعات در قالب داده‌ های آماری و نمودار ها قابل مشاهده هستند.

فرار-مالیاتی

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

سامانه مودیان با هدف ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی راه‌ اندازی شده است. از این رو، تمامی مشمولین پرداخت مالیات اعم از افراد حقیقی و حقوقی موظفند برای ارائه گزارشات درآمدی خود در این سامانه ثبت نام نمایند.

همانطور که پیش‌ تر نیز اشاره شد، سامانه مودیان مالیاتی به صورت برخط فعالیت می‌ کند، از این رو، مودیان با ثبت نام در این سامانه، می‌ توانند از میزان مالیات پرداختی خود مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. بنابراین افزایش شفافیت فعالیت‌ های اقتصادی، حسابداری و جلوگیری از فرار های مالیاتی‌ مهم‌ ترین دلیل طراحی سامانه مودیان بوده است.

سامانه مودیان پایا

سامانه مودیان پایا از جمله سامانه‌ های دولتی بسیار کارآمدی است که با هدف سامان‌ دهی به مشکلات و رسیدگی به امور مالیاتی پیاده‌ سازی شده است. نقش این سامانه در جلوگیری از فرار های مالیاتی، پول‌ شویی و احتکار کالا بسیار حائز اهمیت است. همچنین به میزان قابل توجهی به تسهیل امور مالیاتی و رفع خطاهای پرونده‌ های مختلف کمک می‌ کند.

مودیان مالیالتی برای ارسال اطلاعات و صورت حساب الکترونیک خود به سامانه مودیان، نیاز دارند تا از خدمات شرکت‌ های معتمد استفاده نمایند. سامانه مودیان پایا تمامی الزامات موردنیاز برای ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان را در اختیار کاربران قرار می‌ دهد.

صنوف خدماتی می‌ توانند با استفاده از نرم افزار پایا صورت حساب خود را به صورت مستقیم  به سامانه مودیان ارسال نمایند. نرم افزار پایا از هر دو زیرساخت پشتیبانی به عمل می‌ آورد.

فرایند ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان از طریق نرم افزار پایا:

شرکت‌ های خدماتی و پیمانکاری:

 ماژول‌ های مورد نیاز: خرید و فروش + مودیان

مراحل: تعریف عناوین خدمات ← صدور فاکتور و صورت‌ حساب ← ارسال فاکتور به سامانه

شرکت‌ های بازرگانی کالا:

ماژول‌ های مورد نیاز: خرید و فروش + انبار + مودیان

مراحل: تعریف کالا در انبار نرم افزار ← وارد کردن کد های تعریف و تایید شده توسط سامانه مودیان، برای هر کالا ← صدور فاکتور ← ارسال به سامانه

مزایای سامانه مودیان پایا نسبت به سایر نرم افزار های واسط

افزونه مودیان نرم افزار پایا متناسب با بخشنامه‌ های تصویبی این حوزه به روزرسانی می‌ گردد و شامل:

  1. دارای قابلیت ابطال فاکتور داخل نرم افزار
  2. پرداخت حداقل هزینه و نامحدود بودن تعداد فاکتور ارسالی به سامانه
  3. قابلیت انتخاب و ارسال فاکتورهای دلخواه
  4. امکان اتصال مستقیم به کارپوشه مودیان
  5. ارتباط یکطرفه (از سمت نرم افزار به کارپوشه) به عبارتی عدم دسترسی سامانه به کل دیتای شرکت.
  6. متناسب با انواع صنوف (بازرگانی/خدماتی/پیمانکاری)
  7. پشتیبانی نرم افزار از طریق any desk
صورت-حساب-الکترونیکی.-سامانه مودیان پایا

چگونه صورت حساب الکترونیکی را به سامانه مودیان ارسال کنیم؟

سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه‌ا ندازی شده تا تمام فرایند های مالی و اطلاعاتی میان مودی و سازمان در قالب یک برنامه جامع و یکپارچه پیگیری شود. در این میان با توجه به اینکه این سامانه به تازگی فعالیت خود در بستر آنلاین شروع کرده است، شاید برای بسیاری از مودیان این سوال پیش بیاید که چگونه می‌ توان صورت حساب الکترونیکی را به سامانه مودیان ارسال نمود.

بر این اساس ما در ادامه این مطلب به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه در سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

نحوه ثبت اطلاعات و ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مشمولان این طرح بایستی انجام دهند. مطابق دستورالعمل این سامانه، کلیه مشمولان ملزم به ثبت و ذخیره اطلاعات هویتی و خرید و فروش‌ های خود و طرف معامله در سامانه هستند. طبق این فرآیند، انجام محاسبات مرتبط با امور مالیاتی علی‌الخصوص مالیات ارزش افزوده با شفافیت و دقت بالاتری همراه خواهد بود.

نحوه صدور صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان

به منظور صدور صورت حساب الکترونیکی مالیاتی به سامانه مودیان بایستی مراحلی به شرح زیر انجام شود:

  • ثبت نام در نظام مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
  • تهیه پایانه فروشگاهی به منظور صدور صورت حساب و ویرایش اصلاحات موردنیاز مطابق با ضوابط اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی
  • مراجعه به مراکز صدور گواهی الکترونیکی جهت اخذ گواهی امضاء الکترونیکی (فهرست و مشخصات این مراکز در نشانی gov.ir در دسترس است)
  • ورود به کارپوشه و انجام مراحل مورد نظر و سپس دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با مراجعه به آدرس tax.gov.ir
  • پیکربندی و ثبت اطلاعات در پایانه فروشگاهی برمبنای دستورالعمل‌ های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور (دستورالعامل‌ های فوق در درگاه سازمان به نشانی tax.gov.ir قابل دسترسی است)
  • اخذ شناسه کالا یا خدمت به منظور صدور صورت حساب الکترونیکی از وازرت صنعت، معدن و تجارت
  • دریافت فهرست شناسه کالا یا خدمات تخصیص یافته به انضمام نرخ / مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده از سامانه اخذ شناسه کالا و خدمات به آدرس tax.gov.ir
  • صدور صورت حساب الکترونیکی توسط پایانه فروشگاهی مطابق با ضوابط اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور
  • ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان

انواع روش‌ های ارسال صورت‌ حساب الکترونیکی به سامانه مودیان

ارسال اطلاعات صورت‌ حساب‌ های الکترونیکی مالیاتی اعم از اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی از سوی مودیان به سامانه مودیان به صورت الکترونیکی و از طریق روش‌ های زیر انجام می‌گیرد:

  • ارسال مستقیم توسط مودی

در این روش مودی امضای صورت‌ حساب الکترونیکی را با استفاده از کلید خصوصی خود انجام داده و پس از صدور اطلاعات صورت‌ حساب الکترونیکی، آن را به سامانه مودیان ارسال می‌ کند.

  • ارسال از طریق شرکت معتمد نوع ۱ با کلید شرکت معتمد

در این روش که به صورت غیرمستقیم انجام می‌ گیرد، شرکت معتمد اطلاعات صورت‌ حساب الکترونیکی مودی را پس از دریافت، از طریق کلید خصوصی و زیرساخت‌ های خود صادر و به سامانه مودیان ارسال می‌ کند. در صورت استفاده از این روش می‌ توانید از خدمات نرم افزار پایا در زمینه ارسال صورت حساب الکترونیکی خود به سامانه مودیان استفاده نمایید.

  • ارسال از طریق شرکت معتمد نوع ۱ با کلید مودی

در این روش نیز مودی مالیاتی به صورت غیر مستقیم، از طریق کلید خصوصی خود، مراحل امضاء و صدور صورت‌ حساب الکترونیکی خود را انجام می‌ دهد. سپس اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد مورد نظر به سامانه مودیان ارسال می‌ گردد.

  • ارسال از طریق سامانه‌های دولتی

طی این روش، مودی گزینه ارسال اطلاعات صورت‌ حساب الکترونیکی را از کارپوشه خود را از طریق سامانه‌ های دولتی انتخاب و نسبت به ارسال آن اقدام می‌ کند. در این روش صدور و ارسال صورت‌ حساب الکترونیکی توسط مودی و به واسطه سامانه‌ های دولتی انجام می‌ گیرد.

سامانه مودیان

کارپوشه مالیاتی مودیان

کارپوشه مالیاتی مودیان یک فضای مجازی برای اعضای پنل کاربری سامانه می باشد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای مودیان مالیاتی ایجاد شده است. کارپوشه واسطی ما بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می باشد. اطلاعات مهمی که در کار پوشه ثبت می شود به شرح زیر می باشد:

اظهارنامه مالیاتی

صورت حساب های فروش

اطلاعات حساب های بانکی

اطلاعات اموال و دارایی ها

عوارض ارزش افزوده ثبت شده در امور مالی

مراحل ایجاد کارپوشه سامانه مودیان

به درگاه ملی خدمات الکترونیک مودیان مراجعه کنند.

بر روی گزینه “ایجاد کارپوشه” کلیک کنند.

اطلاعات هویتی و مالیاتی خود را وارد کنند.

رمز عبور خود را انتخاب کنند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

افراد حقیقی: جز دسته اول ثبت نام کنندگان هستند. افرادی که خودشان صاحب کسب و کار، مشاغل، واحد های مختلف فروش، تولید، توزیع و … هستند که طبق قانون می تواند صنفی یا غیر صنفی باشد.

افرادحقوقی: کلیه شرکت های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری

 

تنها معیار بررسی افرادی که مشمول ثبت نام در سامانه مودیان قرار نمی گیرند ، قانون است.

مزایا ثبت نام در سامانه مودیان

  1. سهولت در مدیریت اطلاعات و اظهارنامه مالیاتی
  2. ارسال الکترونیکی اظهارنامه ها
  3. افزایش دقت و صحت اطلاعات و کاهش خطا
  4. دسترسی آسوده به اطلاعات
  5. سهولت در پرداخت مالیات
  6. کاهش زمان و هزینه
  7. برقراری عدالت و جلوگیری از تقلب مالیاتی

جمع بندی:

سامانه مودیان یک سامانه مالیاتی و پر کاربرد است که ارسال اطلاعات مالیاتی را بصورت الکترونیک انجام می دهد و در راستا ساماندهی به مشکلات و رسیدگی های مالیاتی طراحی شده است. سامانه مودیان نقش مهمی در جلوگیری از فرار مالیاتی ، تقلب و خطا دارد. این امر موجب کاهش ارسال اطلاعات نادرست یا ناقص به امور مالیاتی می شود.

نرم افزارهای حسابداری شرکت پایا قابلیت ارسال مستقیم فاکتور فروش از نرم افزار پایا به سامانه مودیان را با دقت بالا و سهولت عملکرد انجام می دهد.

شرکت پایا افزار گستر صدرا تا به امروز توانسته طیف وسیعی از نرم افزارهای حسابداری را تولید و به عنوان یکی از معتبرترین و موفق‌ترین شرکت‌های نرم افزاری دانش بنیان صنعتی شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در شبکه های اجتماعی

داغ ترین ها

officeacounting
بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی
ادامه مطلب
accounting-factory
راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی
ادامه مطلب
2355471
نرم افزار جامع فروشگاهی
ادامه مطلب
What-is-a-Balance-Sheet-1024x683
راهنمای کامل اقلام ترازنامه حسابداری
ادامه مطلب
AI-vs-Accountants
هوش مصنوعی در حسابداری
ادامه مطلب
معافیت-مالیاتی
قوانین معافیت مالیاتی در شرکت های تازه تاسیس
ادامه مطلب
تیتر-سامانه-مودیان-
سامانه مودیان چیست؟ به همراه آموزش ثبت نام در سامانه مودیان
ادامه مطلب
.jpg
مفهوم بدهکار و بستانکار در حسابداری به زبان ساده + انواع و "روش تشخیص آن"✔️
ادامه مطلب
salary
بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد تحت وب
ادامه مطلب
cost-of-production
نرم افزار بهای تمام شده
ادامه مطلب

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.