درخواست نمایندگی

|

|

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بلاگ

تنظیم و ارسال صورت معاملات فصلی

این نکات به شرح زیر است:

  1. هر سازمانی چه دولتی و چه خصوصی موظف است در صورتی که هرگونه معامله‌ای انجام دهد باید صورتی از این معاملات را به امور مالیاتی تحویل دهد که این صورت معاملات را هم می‌تواند به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری انجام دهد و حداکثر زمان موسسات برای تحویل این صورت معاملات یک ماه می‌باشد.
  2. در تحویل صورت معاملات فصلی موارد تشویقی وجود دارد و آن این است که صورت معاملات مربوط به خرید و فروش‌های کوچک نیازی به تحویل ندارد و البته به جای تحویل یک ماهه اینگونه معاملات می‌توان هر سه ماه یک بار این کار را انجام داد.
  3. هر صورت معامله‌ای که از طرف موسسات به امور مالیاتی ارسال شود می‌بایست کد اقتصادی نیز به همراه داشته باشد که مورد تأیید و پذیرش امور مالیاتی قرار گیرند.

تنظیم صورت معاملات فصلی

نحوه و چگونگی تنظیم صورت معاملات فصلی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و دارای حساسیت زیادی است؛ چرا که این گونه صورت معاملات می‌بایست مطابق قانون‌های مالیاتی و بند‌های آن به ویژه ماده ۱۶۹ امور مالیاتی تنظیم شوند و کلیه موارد مربوط به نحوه ارسال، مشمولین پرداخت مالیات، تاریخ پرداخت و تحویل صورت معاملات و بسیاری موارد دیگر رعایت شود.

ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم

در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی، دولت با شفاف سازی قانون برای موظفان به پرداخت مالیات این ماده را به ثبت رسانیده است که در بند الف و ب این ماده به موارد زیادی اشاره شده است.

بند الف قانون مالیات مستقیم

طبق بند الف ماده ۱۶۹  قانون مالیاتی، چند گروه مشمول مالیات مستقیم می‌باشند که از جمله آن‌ها: دارندگان کارت‌های بازرگانی و تجار، کسانی که کارخانجات و واحدهای تولیدی دارند، صاحبان بهره برداری از معادن، صاحبان موسسات و شرکت‌های حسابرسی، صاحبان مدارس و دانشگاه‌ها چه دولتی چه خصوصی، موسسین و صاحبان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها و…، صاحبان هتل‌ها، بانکداران و بازاریابان، صاحبان موسسات مهندسی و….

بند ب قانون مالیات مستقیم

طبق بند ب ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی مشمولین پرداخت‌های مستقیم مالیات به شرح زیر می‌باشند:

صاحبان کارگاه‌های صنعتی و تولیدی، صحاف‌ها و صاحبان چاپ خانه‌ها، صاحبان مراکز کامپیوتری، وکلا و دفتر داران رسمی،محققان و پژوهشگران، صاحبان مراکز فرهنگی و انجمن‌های صنفی و…

ارسال صورت معاملات فصلی

هر موسسه می‌بایست صورت معاملات خود تا حداکثر یک ماه پس از پایان فصل به امور مالیاتی تحویل دهد که در واقع ارسال این صورت معاملات به دو صورت انجام می‌شود: روش برخط و روش غیر برخط.

روش برخط

روش برخط مختص کسانی می‌باشد که در سامانه‌های الکترونیکی امور مالیاتی ثبت نام می‌کنند و پس از گذراندن مراحل ثبت نام، کد کاربری و کلمه کاربری در یافت می‌کنند. این افراد می‌توانند به راحتی به فرم‌های متفاوتی از جمله: ثبت گزارش خرید، ثبت گزارش فروش، ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها، ثبت گزارش دریافت پرداخت‌ها ثبت گزارش واردات، ثبت گزارش صادرات و… دست پیدا کنند.

برای ورود به سامانه آنلاین ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی لینک زیر را در مرورگر خود کپی کنید:

http://ttms.tax.gov.ir

روش غیر برخط

این روش مختص مودیان و موظفان به پرداخت مالیاتی می‌باشد که معاملات خود را از طریق سیستم‌های کامپیوتری خرید و فروش انجام می‌دهند یعنی از اتصالات شبکه برای این کار استفاده نمایند و نرم افزار‌های مخصوص این کار مانند نرم افزار پایدار ، نرم افزار پایشگر و نرم افزار حسابرس آنلاین (صندوقچه) را نصب کنند و به راحتی معاملات را انجام دهند.

تاریخ ارسال صورت معاملات فصلی

در صورتی که مشمولان مالیات تا تاریخی که به آن‌ها مهلت داده شده، کد اقتصادی خود را دریافت نکرده باشند، موظف می‌باشند که تمامی مدارک خود و حتی کد ملی خود را در تاریخ تعیین شده تحویل دهند. همچنین مشمولان قانون مالیات باید هر صورت مالیات درخواستی را در موعد مقرر تحویل دهند و نمی‌توانند همه آن‌ها را یکجا تحویل دهند.

جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی

در صورتی که در ارسال صورت معاملات فصلی تخلفی صورت گیرد، سازمان یا شرکت‌های متخلف مشمول پرداخت جریمه می‌شوند که از جمله موارد تخلف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اگر موسسه‌ای مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی باشد و این موسسه چنین کاری را با کد اقتصادی موسسه‌ای دیگر انجام دهد و یا با کد دیگران خرید و فروشی انجام دهد در این صورت می‌بایست معادل ده درصد خرید و فروش انجام شده بابت جریمه پرداخت نماید.
  2. درصورتی که موسسه مورد صورت معاملاتش را تحویل ندهد و در واقع قصد پنهان کاری داشته باشد، می‌بایست معادل یک درصد مورد لیست معاملات مخفی شده جریمه بپردازد.
  3. در صورتی که موسسه‌ای از موسسه‌ای دیگر خریداری کند و معامله انجام دهد و موسسه خریدار کد اقتصادی خود را به فروشنده تحویل ندهد، فروشنده به مدت یک ماه مهلت دارد تا اطلاعات و کد اقتصادی خریدار را به امور مالیاتی تحویل دهد، در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شود.
  4. در صورتی که موسسات قصد داشته باشند کد اقتصادی موسسه‌ای دیگر را جعل کند می‌بایست جریمه شود و قانون با چنین متخلفانی شدیدا برخورد می‌نماید.
  5. موسسات می‌بایست صورت معاملات فصلی خود را در تاریخ تعیین شده به امور مالیاتی تحویل دهند در غیر این صورت جریمه می‌شود و اگر هنگام بازدید مأموران مالیاتی از موسسات در صورتی که مورد تخلفی ببینند موسسه‌ی متخلف باید تا حداکثر یک جریمه تخلفش را بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در شبکه های اجتماعی

داغ ترین ها

نرم-افزار-سفارش-گیر-رستوران
آنچه از یک نرم افزار سفارش گیر رستوران انتظار داریم
ادامه مطلب
-افزار-مدیریت-فروشگاهی-
نرم افزار مدیریت فروشگاهی برای توسعه کسب و کار
ادامه مطلب
what-is-a-workflow
مزایای سیستم مدیریت گردش کار
ادامه مطلب
Future-of-Accountants
استخدام حسابدار یا خرید نرم افزار حسابداری
ادامه مطلب
ShahreMohtava
تعریف حساب تفصیلی چیست؟
ادامه مطلب
history-of-accounting
تاریخچه حسابداری از گذشته تا 2020
ادامه مطلب
2355471
نرم افزار جامع فروشگاهی
ادامه مطلب
نرم-افزار-مدیریت-رستوران
ویژگی های نرم افزار حسابداری تهیه غذا و کترینگ
ادامه مطلب
تیتر-سامانه-مودیان-
سامانه مودیان چیست؟ به همراه آموزش ثبت نام در سامانه مودیان
ادامه مطلب
2
فرار مالیاتی چیست؟ به همراه "جرایم و مجازات" عدم پرداخت❌
ادامه مطلب

برای درخواست دمو و کسب اطلاع دقیق تر از ویژگی های نرم‌افزار  می توانید این فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.