یک فروشنده به عنوان یک واسط کالایی را از یک تامین کننده به امانت تحویل می گیرد و طبق قرارداد فی مابین، فروشنده متعهد می شود هنگامی که کالا را به فروش رساند مبلغ مشخصی را به تامین کننده پرداخت نماید، در حسابداری کالای امانی مبلغ بهای تمام شده کالا برای فروشنده از اهمیت برخوردار نیست.
بهطور مثال فروشنده ای کالایی را بهصورت امانی از تامین کننده تحویل میگیرد و متعهد می شود، در صورت فروش کالا، مبلغ 1000 تومان به تامین کننده پرداخت نماید.
فروشنده میتواند کالا را به هر قیمتی به فروش برساند ولی مبلغ تعهد شده را باید به تامین کننده پرداخت کند. مثلا فروشنده میتواند کالا را 10000 تومان به فروش برساند که 9000 تومان آن، سود ناخالص است و 1000 تومان باقی باید به تامین کننده پرداخت گردد.
در سیستم حسابداری از سمت فروشنده، هیچ سند حسابداری برای فاکتور خرید امانی ثبت نمیشود زیرا این کالاها به صورت موجودی در انبار شناسایی نمی شوند و بهای تمام شده برای فروشنده اهمیت ندارد؛ تنها برای فروش کالا، ثبت سند حسابداری داریم.
ما در سیستم پایدار، خریدوفروش امانی را با ویژگی های خاص و منعطف در راستای تسهیل فعالیت های مالی شما تعبیه کردهایم. در ذیل مراحل آن شرح داده می شود.
گامبهگام حسابداری امانی در پایدار
در گام اول باید کالای موردنظر تعریف شود. برای این منظور از مسیر زیر استفاده میکنیم:
اطلاعاتپایه⬅ تعریف تفضیلیها⬅ تعریف کالا
برای تعریف کالا از مسیر ذکرشده وارد و همانطور که مشاهده میشود در فیلد روش کاردکس گیری، روی دکمه کالای امانی کلیک می کنیم؛ چون کالاهایی که بهصورت امانی وارد سیستم میشوند نیازی به محاسبه بهای تمام شده ندارند.
گام دوم: برای ثبت فاکتور خرید به صورت امانی باید نوع فرم خرید امانی و سرفصل های مربوط به آن در نرم افزار تعریف شود. برای مشخص کردن سرفصل بستانکاری خرید از مسیر زیر وارد میشویم:
خرید ⬅ اطلاعاتپایه ⬅ تعریف نوع خرید و تعیین سرفصل بستانکار
در این منو باید هر دو چک مارک قرارداد و خرید امانی را علامت بزنیم.
- چک مارک خرید قراردادی، برای این است که از قرارداد قیمتگذاری خرید، استفاده و اطلاعات آن فراخوانی شود.
- چک مارک خرید امانی به این منظور است که برای خرید امانی سند حسابداری ثبت نشود.
در نرمافزار پایدار برای ثبت فاکتور خرید و سند فروش امانی حتماً باید قرارداد قیمتگذاری خرید تعریف شود. چون در هنگام ثبت فاکتور خرید باید اطلاعات قرارداد را داشته باشیم تا بتوانیم آن را فراخوانی کنیم و همچنین در هنگام ثبت سند فروش، حساب پرداختنی تامین کننده از روی این قرارداد، بستانکار میشود.
برای ثبت قرارداد قیمت گذاری خرید از مسیر زیر وارد میشویم:
خرید ⬅ قرارداد قیمتگذاری خرید ⬅ قرارداد جزئی قیمتگذاری خرید
در قرارداد قیمتگذاری حتما باید تامین کننده مشخص شود، شماره، نام و قیمت قرارداد تعریف و ذخیره میشود.
در ادامه از مسیر زیر وارد صدور فاکتور خرید میشویم:
خرید ⬅ فرمهای خرید ⬅ فاکتور خرید
در فاکتور خرید تامین کننده را انتخاب میکنیم و قراردادی را که برای قیمتگذاری کالای امانی ثبت کردیم، فراخوانی کرده و ذخیره میکنیم.
گام سوم: در نرمافزار پایدار برای ثبت سند فروش امانی حتماً باید قرارداد قیمتگذاری خرید تعریف شود. چون در هنگام ثبت سند فروش، حساب پرداختنی تامین کننده از روی این قرارداد، بستانکار میشود. برای ثبت قرارداد قیمت گذاری خرید از مسیر زیر وارد میشویم:
خرید ⬅ قرارداد قیمت گذاری خرید ⬅ قرارداد جزئی قیمت گذاری خرید
در قرارداد قیمتگذاری حتما باید تامین کننده مشخص شود، شماره، نام و قیمت قرارداد تعریف و ذخیره میشود.
در مرحلهی نهایی قبل از ثبت فاکتور فروش از مسیر زیر وارده شده و فرم فروش را تعریف میکنیم:
فروش ⬅ اطلاعاتپایه ⬅ تعریف فرمهای فروش ⬅ فرم فروش
عنوان فرم را، فروش امانی تعیین میکنیم و بعد سرفصل حسابهای بدهکاری و بستانکاری را مشخص و فراخوانی میکنیم.
حال نوبت به فروش کالای امانی است، بنابراین از این مسیر وارد میشویم:
فروش ⬅ برگههای فروش ⬅ فاکتور فروش
در فاکتور فروش مشتری را انتخاب میکنیم، قیمت فروش را تعیین و ذخیره میکنیم.
در نهایت سندی که ثبت میشود این گونه است:
بدهکار | بستانکار |
حساب های دریافتنی 10000 | |
درآمد 9000 | |
حساب های پرداختنی تامین کننده 1000 |
راهکار مالی پایا افزار
دیدگاهتان را بنویسید