خدمات مشاوره و تحلیل
مدیریت مالی کسب و کار خود را به محصولات نرم افزار حسابداری و مالی پایا بسپارید:
- مشاوره
- تحلیل کسب و کار
- بهبود فرآیند
مشاوره
در فضای مدیریت کسب و کار ها، هر فردی در جایگاه کارمند یا کارفرما روزانه ممکن است با مشکلات گوناگونی مواجه شود. نداشتن دانش، زمان و از همه مهمتر هزینهبر بودن تصمیمها و انتخابهای اشتباه، اصلیترین دلیل دریافت مشاوره است. در پایا افزار افراد میتوانند در هر زمان و مکانی به راحتی با بهترین مشاوران کسب و کار در حوزه های مختلف، به صورت تلفنی یا حضوری و در لحظه ارتباط گرفته و مشکلات خود را با کمترین هزینه و در سریعترین زمان برطرف نمایند.
مزیت انجام مشاوره پیش از شروع پروژه:
- انتخاب صحیح ماژول های مورد نیاز در کسب و کار
- صرفه جویی در انجام هزینه های اضافی
- سرعت بخشیدن در روند استقرار و پیاده سازی نرم افزار
- هماهنگی نیروها با سیاست های جدید
مراحل انجام مشاوره در پایا افزار:
- هماهنگی جهت ست کردن زمان جلسه
- نیاز سنجی
- شناسایی مشکلات و وضعیت موجود
- ارائه راهکار
تحلیل کسب و کار
براساس گزارش موسسه PMI عدم شناسایی الزامات درست بهعنوان دومین علت شکست پروژهها (درصنایع مختلف) معرفی شدهاست و سازمانهایی که در موضوع تجزیه و تحلیل کسب و کار فاقد دانش و بلوغ کافی بودهاند، در عملکرد مالی و اجرای استراتژیهای سازمان و سایر موارد با شکست یا اثربخشی بسیار پایینی مواجه شدهاند. اما در پایا افزار می توانید با خیال راحت از چهار چوب های تحلیل کسب و کار که به طور اختصاصی و براساس استانداردهای جهانی برای سازمان شما نوشته می شود استفاده کنید.
سازمانها مانند یک موجود زنده هستند و در طول عمر خود دورههای مختلف حیات را طی میکنند و در هر مرحله با مشکلاتی مواجه میشوند که بایستی ابتدا به عنوان مهمترین گام مشکلات را شناسایی، آنالیز و مستند کنند. همچنین باید برای تحقق نیازهای کسب و کار و رعایت الزامات ذینفعان، راهکارهای موثری را تعیین کنند. این فرآیند خلاصهای از فرآیند دانش تحلیل کسب و کار در سازمان است.
مزیت های تحلیل کسب و کار در پایا افزار:
- براساس استانداردها و آخرین بروزرسانی ها
- چابک و هوشمند
- مقرون به صرفه
- سریع و موثر
مراحل اجرای فرآیند تحلیل کسب و کار:
- گام اول: شناسایی مشکل و فرصت
- گام دوم: شناسایی ذینفعان مرتبط با مشکل یا فرصت
- گام سوم: شناسایی نیازمندی های ذینفعان در مورد مشکل یا فرصت
- گام چهارم: پختن و پردازش نیازمندی های استخراج شده
- گام پنجم: استخراج راهکارهای مناسب بالقوه جهت پوشش نیازمندی های ذینفعان
- گام ششم: انتخاب مناسب ترین راهکار از بین راهکارهای بالقوه
بهبود فرآیند
بهبود فرایند کسب و کار (BPI) یک اقدام یا پروژه، برای بهبود همسویی و عملکرد یک فرایند خاص با استراتژی سازمانی و انتظارات مشتری است. BPIشامل انتخاب، تحلیل، طراحی و اجرای فرایند (بهبودیافته) است.
برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، فرایند جدید باید چند گام را طی کرده و از چند اصل طراحی پیروی کند.
در بسیاری از سازمانها، اصلاح و بهبود فرایندها به منظور رشد و ارتقاء عملکرد و حرکت در مسیر تعالی دنبال می گردد. اگر چه این برنامهها معمولا با اشتیاق و پتانسیل زیادی آغاز میشود ولی اغلب موفق به برآورده انتظارات مدیریت ارشد سازمان نمیگردد. این خلاء معمولا حاصل از الگوی بکار گرفته شده توسط مدیران ارشد سازمان است و کمتر به تلاش اجراکنندگان الگو ارتباط دارد. فعالیتهای زیادی هستند که بر موفقیت برنامههای بهبود تاثیر میگذارد.
۵ گام اصلی در بهبود فرآیند:
۱- برنامهریزی
یکی از فرآیندهای کسب و کار موجود را با دلایل محکم همچون میزان گلوگاه شناسایی شده در فاز تحلیل فرآیند در فرآیند انتخابی، بررسی امکان ایجاد تغییرات در فرآیند و … برای بهبود انتخاب نموده، محدودهی آن را تعریف نمایید و تیم خود را تشکیل دهید.
• شناسایی علائم اختلال
• انتخاب یک فرآیند برای بهبود
• تعریف محدوده، اهداف و زمان بندی پروژهی بهبود فرآیند های کسب و کار
• تشکیل تیم بهبود فرآیند های کسب و کار
• درگیر نمودن تمام افراد تیم
۲- تحلیل
فرآیندی را که به عنوان کاندید برای بهبود انتخاب نمودهاید را بهطور دقیق مورد بررسی و واکاوی قرار دهید. در این بخش تمامی اقدامات تحلیلی صورت گرفته مجدد بررسی و در صورت نیاز از دیگر ابزارهای تحلیلی ممکن نیز برای فرآیند بهره گیری شود.
• بررسی مدل فرآیند برای یافتن گلوگاه ها
• مصاحبه با ذینفعان (از جمله مشتریان) برای احصاء نظرات آن ها در خصوص فرآیند
• مطالعهی تطبیقی دیگر سازمان ها در خصوص فرآیند منتخب
• بررسی نتایج تحلیل های صورت گرفته بر فرآیند و در صورت امکان بهره گیری از دیگر ابزار های تحلیلی
۳- بازطراحی
پس از تعیین گلوگاه های فرآیندی که امکان تغییر و اصلاح در آن ها وجود دارد، تغییراتی که میخواهید جهت بهبود، در فرآیند ایجاد نمایید، را مشخص نمایید.
• آزمودن ایدههای تیم بهبود
• در نظر گرفتن پیامدهای طرح بهبود یافتهی بالقوه
• مستند سازی طرح بهبود یافته
• جمع آوری نظرات ذینفعان و پالایش طرح بهبود یافته
• ترسیم یک فرآیند بهتر
۴- پیاده سازی
پس از اطمینان از امکان اجرایی و پیاده سازی تغییرات پیشنهادی و مدنظر، تغییرات در فرآیند را عملیاتی نمایید.
• فهم مشکلات و موانع پیاده سازی
• رونمایی از فرآیند جدید و تصویب و ابلاغ آن جهت عملکرد یکسان در سازمان
۵- بهبود مستمر
به منظور بهبود مستمر فرآیند مورد نظرتان، شما میبایست اقدامات زیر را انجام دهید:
• اندازه گیری عملکرد فرآیند براساس شاخصهای انتخابی شما.
• تعیین مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی.
• بهروزرسانی شاخصهای عملکردی و اهداف آن ها (در صورت نیاز).
با پایا، به قله فکر کن
حل تمام مشکلات مالی و حسابداری تان را به پایا بسپارید.